Rengöring av cykel?

Frågor och tips om mek med din cykel.
robertr81

Rengöring av cykel?

Post by robertr81 » 17 Jun 2012 02:26

Möjligt att frågan varit uppe innan men vad anser ni bäst för rengöring av ramen samt mekaniska delar. Vaxar ni ramen med någon bra produkt och vad är lämpligast för borttagning av smutsigt fett? Förtunning? kemisk bensin? Och vilket fett lämpar sig bäst för återinfettning av lager och gängor. Tips på produkter hade varit kanon, gör ingenting om det kostar lite bara det är bra produkter för ändamålet

Eskiboi

Re: Rengöring av cykel?

Post by Eskiboi » 17 Jun 2012 20:53

Tråden om fett hittar du här: Bästa möjliga fett
The concept of time has been revised and improved...

ravelax

Post by ravelax » 17 Jun 2012 22:35

Eskiboi wrote:Tråden om fett hittar du här: Bästa möjliga fett
Fett bra tråd.

robertr81

Post by robertr81 » 17 Jun 2012 22:52

Jo jag blir ju klokare av tråden men jag är ändå fortfarande lite osäker på vad jag ska välja, speciellt när man läser andra trådar i andra forum också. Alla verkar använda olika typer av fett och vissa till olika ändamål medan andra inte. Blir väl kanske någon SKF tub eller det som står på cykelavdelningen hos biltema. Dom har två modeller en tub med PTFE-Fett och en burk med Litiumfett, båda för cykelbruk står det. Vilken som är bäst av dom två visste dom inte ens själva på biltema. :D
Har även kollat på Campagnolo Grease Lithium, 100ml men vet inte riktigt om det är värt det.
Andra skriver att man ska ha kopparpasta till montering av delar på cykeln medans andra skriver att man ska ha något mer lämpat för aluminium och för vissa räcker det med något fett bara.

Fett jobbig beslutsamhetsångest man får !!! :lol:
hehe

Fredde

Post by Fredde » 18 Jun 2012 00:51

SKF kullagerfett, funkar alltid.

atomlab

Rengöring av cykel?

Post by atomlab » 18 Jun 2012 06:54

Du har rätt i att det är många gånger är många åsikter. Jag skulle dock börja med att fråga sig hur ofta man har tänkt att mecka med sin hoj. Demontera styr/vevlager helt osv.

SKF's lager fungerar absolut till allt. Dock lite hårt att arbeta med, samt om man tänkt använda cykeln på vintern så är det inte optimalt.
Image

merkur

Post by merkur » 18 Jun 2012 22:15

Jag använder ett matt vitfärgat fett som används till att smörja trapetsskruvar på kartongpressar, dock är det så att fettet i en fotbroms är av en annan typ som ska tåla temperaturer på uppåt 500 grader, så där ska man tänka sig för innan man tvättar bort allt gegg och smetar in fint litiumfett.

Mängden fett varierar också beroende på om det ska hålla ute damm också som i ett styrlager eller vid en roterande axel medans man på en sadelstolpe endast ska förhindra korrosion.

Du kan nog använda ptfe fettet utan någon märkbar skillnad mot campa-fettet, låter ju som att du är mån om cykelns kondition så du plockar kanske isär de vitala delarna varje år och ser till att det glider bra.

Konsistensfett, en tub kostar väl 40 kr och räcker en livstid.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

Ronny

Post by Ronny » 19 Jun 2012 09:33

atomlab wrote:Du har rätt i att det är många gånger är många åsikter. Jag skulle dock börja med att fråga sig hur ofta man har tänkt att mecka med sin hoj. Demontera styr/vevlager helt osv.

SKF's lager fungerar absolut till allt. Dock lite hårt att arbeta med, samt om man tänkt använda cykeln på vintern så är det inte optimalt.
Hårt att arbeta med nu hänger jag inte med?
Мясо это убийство

Mr Vintage

Post by Mr Vintage » 19 Jun 2012 09:58

Kopparpasta är bannlyst om det inte rör sig om stål mot stål...

Aluminium , stål och kopparpasta..
Ut och kör, tillsätt salt och glöm det av aluminium...har sett hjul där bilägaren kört med koppar på bultarna och fått byta fälgar...
Koppar äter alu..

Använder själv ett skf fett, det bättre av dem, finns ett rött som funkat i alla år.
Rent och iordning är viktigt.

robertr81

Post by robertr81 » 19 Jun 2012 23:44

Tack för bra svar!
Tror det blir någon sån där SKF tub då, kommer kleta på det på alla gängor och lager.
En annan grej jag hört lite delade meningar om är hurvida man ska ha fett på lagerskålarna som bankas fast i ramen eller inte?

abacaxi

Post by abacaxi » 20 Jun 2012 08:43

Om du tänker "banka" i dem tycker jag du ska ha fett. Jag kör även fett är jag pressar med min hemgjorda kuggstångspress, känns som om det går bättre då. Vad jag försöker säga är att fettet underlättar montering, men sannolikt inte behövs när de väl är i så har du en riktig press kan du säkert skita i det.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

robertr81

Post by robertr81 » 20 Jun 2012 08:50

Blir inget bankande, stackars cykel :) Tänkte mer på om det är nödvändigt för att inte få in fukt tex och om det finns risk för att det kan bli löst om det inte biter ordentligt

RZ-1

Post by RZ-1 » 20 Jun 2012 09:38

Jag vet egentligen inte vad som anses bäst så rätta mig gärna;
tvättar hojen med såpavatten + en kombination av diskborste, flaskborste, svamp och polerduk, beroende på hur skitigt det är. Svinto på skitig metall. Sen ett polermedelsfritt hårdvax i en röd plåtflaska (hittar den dock inte nu).

Det skulle vara schysst med nåt motsvarande "skoputs" som bättrar på färg/lack i smårepor. Har faktiskt funderat på att testa den där bilpennan från tv-shop (jepp, har ibland lite dödtid på jobbet...).

chrobin

Post by chrobin » 20 Jun 2012 16:00

Allt du behöver.

Image

Image

abacaxi

Post by abacaxi » 20 Jun 2012 16:27

Bra användningsområde för libero-wipesen, för att använda dem till bebisen har man ju inte råd med. Ibland undrar jag om de tillverkas av sedlar eller nåt. Jag använder för övrigt jif rätt mycket. Funkar väldigt bra. På cykeln alltså, inte bebisen.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

starbomb

Post by starbomb » 20 Jun 2012 20:09

Ica basic våtservetter, billigare o funkar lika bra. Har dock slutat använda dom till ungen pga sjukt bra att tvätta bort olja o fett med, lite väl effektivt...

SirUlrich

Post by SirUlrich » 26 Jun 2012 16:56

Till min växelcykel använder jag ibland kallavfettning(bilvariant) för att få rent kedja och fram- respektive bakdrev. Har misstänkt att det inte är särskilt snäll mot lagren?

Hur "fel" är det att använda kallavfettningen på det sättet?

Fredde

Post by Fredde » 26 Jun 2012 20:17

SirUlrich wrote:Till min växelcykel använder jag ibland kallavfettning(bilvariant) för att få rent kedja och fram- respektive bakdrev. Har misstänkt att det inte är särskilt snäll mot lagren?

Hur "fel" är det att använda kallavfettningen på det sättet?
Personligen tycker jag inte avfettning är fel så länge du är noga med att få bort all avfettning (gärna med tryckluft) och sen smörjer upp allting igen (dvs kedjan). Spreja inte avfetting på lager och sånt.

Får du inte bort all avfettning är det obra.

Rokkoko

Post by Rokkoko » 16 Aug 2012 16:30

Fick en en Campa-fälg idag som är anodiserad men rejält skitig efter att ha hängt i en polsk butik i ett gäng år. Bästa sätt att få den i nyskick?

moname1

Post by moname1 » 17 Aug 2012 08:12

Rokkoko wrote:Fick en en Campa-fälg idag som är anodiserad men rejält skitig efter att ha hängt i en polsk butik i ett gäng år. Bästa sätt att få den i nyskick?
Om det är fett och smuts som sitter skulle jag bara använda vanlig köksrengöringsspray och ljummet vatten.

Post Reply