Anropar NJS-expertisen
Anropar NJS-expertisen
Jag tappade skruven till min ena kedjespännare idag. På MKS hemsida står i ett inlägg daterat 2010 att de börjat sälja reservdelar till kedjespännarna, så att man slipper köpa ett helt nytt par. Nån som vet ifall de fortfarande säljer dessa reservdelar? Jag har letat men inte hittat något.
Någon som har erfarenhet av att kontakta MKS, hur är de att ha att göra med? Man kanske kan beställa direkt från dem...
Någon som har erfarenhet av att kontakta MKS, hur är de att ha att göra med? Man kanske kan beställa direkt från dem...
Anropar NJS-expertisen
Köp nya kedjespännare på Gamlastanscykel. Du slipper frakt och kommer ha reservdelar när det händer igen.
Re: Anropar NJS-expertisen
Ja, det är väl det vettigaste egentligen. Känns så surt bara...
Anropar NJS-expertisen
Dock vet jag inte hur det är med dina, för du har ju någon "ny" variant med insex.....men dom vanliga bör passa!
Jag tror det är samma gänga bara att det är olika skruvar. Gamla stans har båda, köpte mitt första par där.
Behöver man båda spännarna, räcker det inte att ha en på drivsidan?
Men det kanske är formen du är ute efter?
Men det kanske är formen du är ute efter?
FISTASTHLM
Har inte provat att spänna med bara en, men det funkar säkert. Surly gör ju nån modell som är bara en spännare. Dessa är ju dock designade för att användas i par, så det är ju snyggast om man kör så. Men det ser ut som att jag fått tag i en udda spännare!
- klasolsson
Jag kör bara med en (på drivsidan)...funkar hur bra som helst!
Dum fråga kanske men, varför har ni kedjespännare?
Det är lättare att centrera hjulet. Bara att lossa muttrarna och skruva lite på skruvarna och det blir bra direkt, det är mycket känsligare när man justerar för hand och risk att komma åt hjulet och sabba centreringen/spänningen innan man dragit åt muttrarna på axeln.
Det är ingen NJS-fetischism från min sida (se på min risiga hoj, hehe) utan jag tycker verkligen att de märkbart underlättar mekandet.
Det är ingen NJS-fetischism från min sida (se på min risiga hoj, hehe) utan jag tycker verkligen att de märkbart underlättar mekandet.

Ok, var bara nyfiken, tycker mest det ser jobbigt ut om man vill ha bort hjulet.ravelax wrote:Det är lättare att centrera hjulet. Bara att lossa muttrarna och skruva lite på skruvarna och det blir bra direkt, det är mycket känsligare när man justerar för hand och risk att komma åt hjulet och sabba centreringen/spänningen innan man dragit åt muttrarna på axeln.
Jag skulle nog behöva ett par då jag tenderar att alltid spänna kedjan för hårt(ena sidan lös>skruva åt andra och tryck på hjulet-metoden). Fast så är jag också nojig efter ett hopp pga för löst spänd..
Man får släppa på kedjespänningen lite för att kunna skjuta fram hjulet och lyfta av kedjan från drevet, men det är väldigt lite extra arbete.Fredde wrote:
Ok, var bara nyfiken, tycker mest det ser jobbigt ut om man vill ha bort hjulet.

Måns: Klart värd investering, tycker jag!
Men tappar man inte hela poängen med kedjespännaren då om man måste släppa på den för tanken är väl att man ska ta ur hjulet om man lossar på axeln? Eller det brukar i alla fall vara därför jag lossar hjuletravelax wrote:Man får släppa på kedjespänningen lite för att kunna skjuta fram hjulet och lyfta av kedjan från drevet, men det är väldigt lite extra arbete.Fredde wrote:
Ok, var bara nyfiken, tycker mest det ser jobbigt ut om man vill ha bort hjulet.
Måns: Klart värd investering, tycker jag!

Du måste ju lossa på axelmuttrarna för att hjulet ska kunna flytta sig i gaffeländarna = spänna kedjan. Hur spänner du kedjan om du inte lossar på hjulet?
Med lossa menar jag alltså inte demontera, bara lösgöra en aning.
Kedjespänning brukar det bli automatiskt vid tvätt, punka eller byte av utväxlingravelax wrote:Du måste ju lossa på axelmuttrarna för att hjulet ska kunna flytta sig i gaffeländarna = spänna kedjan. Hur spänner du kedjan om du inte lossar på hjulet?