Anropar NJS-expertisen

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Anropar NJS-expertisen

Post by ravelax » 12 Nov 2012 16:57

Jag tappade skruven till min ena kedjespännare idag. På MKS hemsida står i ett inlägg daterat 2010 att de börjat sälja reservdelar till kedjespännarna, så att man slipper köpa ett helt nytt par. Nån som vet ifall de fortfarande säljer dessa reservdelar? Jag har letat men inte hittat något.

Någon som har erfarenhet av att kontakta MKS, hur är de att ha att göra med? Man kanske kan beställa direkt från dem...

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Anropar NJS-expertisen

Post by wastegård » 12 Nov 2012 18:21

Köp nya kedjespännare på Gamlastanscykel. Du slipper frakt och kommer ha reservdelar när det händer igen.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Anropar NJS-expertisen

Post by ravelax » 12 Nov 2012 18:55

Ja, det är väl det vettigaste egentligen. Känns så surt bara...

User avatar
wastegård
Posts: 874
Joined: 29 Aug 2011 14:53
Location: Stockholm, SOS
Contact:

Anropar NJS-expertisen

Post by wastegård » 12 Nov 2012 19:32

Dock vet jag inte hur det är med dina, för du har ju någon "ny" variant med insex.....men dom vanliga bör passa!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Anropar NJS-expertisen

Post by ravelax » 12 Nov 2012 20:29

Jag tror det är samma gänga bara att det är olika skruvar. Gamla stans har båda, köpte mitt första par där.

User avatar
NKDMS
Posts: 1168
Joined: 03 Jun 2008 09:19
Location: Stockholm

Re: Anropar NJS-expertisen

Post by NKDMS » 13 Nov 2012 13:37

Behöver man båda spännarna, räcker det inte att ha en på drivsidan?
Men det kanske är formen du är ute efter?
FISTASTHLM

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Anropar NJS-expertisen

Post by ravelax » 13 Nov 2012 13:51

Har inte provat att spänna med bara en, men det funkar säkert. Surly gör ju nån modell som är bara en spännare. Dessa är ju dock designade för att användas i par, så det är ju snyggast om man kör så. Men det ser ut som att jag fått tag i en udda spännare!

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Anropar NJS-expertisen

Post by klasolsson » 13 Nov 2012 14:11

Jag kör bara med en (på drivsidan)...funkar hur bra som helst!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Anropar NJS-expertisen

Post by Fredde » 13 Nov 2012 16:34

Dum fråga kanske men, varför har ni kedjespännare?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Anropar NJS-expertisen

Post by ravelax » 13 Nov 2012 17:11

Det är lättare att centrera hjulet. Bara att lossa muttrarna och skruva lite på skruvarna och det blir bra direkt, det är mycket känsligare när man justerar för hand och risk att komma åt hjulet och sabba centreringen/spänningen innan man dragit åt muttrarna på axeln.

Det är ingen NJS-fetischism från min sida (se på min risiga hoj, hehe) utan jag tycker verkligen att de märkbart underlättar mekandet. :)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Anropar NJS-expertisen

Post by Fredde » 13 Nov 2012 17:34

ravelax wrote:Det är lättare att centrera hjulet. Bara att lossa muttrarna och skruva lite på skruvarna och det blir bra direkt, det är mycket känsligare när man justerar för hand och risk att komma åt hjulet och sabba centreringen/spänningen innan man dragit åt muttrarna på axeln.

Det är ingen NJS-fetischism från min sida (se på min risiga hoj, hehe) utan jag tycker verkligen att de märkbart underlättar mekandet. :)
Ok, var bara nyfiken, tycker mest det ser jobbigt ut om man vill ha bort hjulet.

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Anropar NJS-expertisen

Post by måns » 13 Nov 2012 17:52

Jag skulle nog behöva ett par då jag tenderar att alltid spänna kedjan för hårt(ena sidan lös>skruva åt andra och tryck på hjulet-metoden). Fast så är jag också nojig efter ett hopp pga för löst spänd..

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Anropar NJS-expertisen

Post by ravelax » 13 Nov 2012 20:08

Fredde wrote:
Ok, var bara nyfiken, tycker mest det ser jobbigt ut om man vill ha bort hjulet.
Man får släppa på kedjespänningen lite för att kunna skjuta fram hjulet och lyfta av kedjan från drevet, men det är väldigt lite extra arbete. :)

Måns: Klart värd investering, tycker jag!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Anropar NJS-expertisen

Post by Fredde » 13 Nov 2012 20:16

ravelax wrote:
Fredde wrote:
Ok, var bara nyfiken, tycker mest det ser jobbigt ut om man vill ha bort hjulet.
Man får släppa på kedjespänningen lite för att kunna skjuta fram hjulet och lyfta av kedjan från drevet, men det är väldigt lite extra arbete. :)

Måns: Klart värd investering, tycker jag!
Men tappar man inte hela poängen med kedjespännaren då om man måste släppa på den för tanken är väl att man ska ta ur hjulet om man lossar på axeln? Eller det brukar i alla fall vara därför jag lossar hjulet :)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Anropar NJS-expertisen

Post by ravelax » 13 Nov 2012 20:25

Du måste ju lossa på axelmuttrarna för att hjulet ska kunna flytta sig i gaffeländarna = spänna kedjan. Hur spänner du kedjan om du inte lossar på hjulet?

Med lossa menar jag alltså inte demontera, bara lösgöra en aning.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Anropar NJS-expertisen

Post by Fredde » 13 Nov 2012 20:47

ravelax wrote:Du måste ju lossa på axelmuttrarna för att hjulet ska kunna flytta sig i gaffeländarna = spänna kedjan. Hur spänner du kedjan om du inte lossar på hjulet?

Med lossa menar jag alltså inte demontera, bara lösgöra en aning.
Kedjespänning brukar det bli automatiskt vid tvätt, punka eller byte av utväxling :)

Post Reply