OT-tråden
Re: OT-tråden
Asså, är det en promenadtur ni tänker köra eller?
Senast jag körde girot var det fullt ös, medvetslös. Där kunde man inte prata överhuvudtaget medan man körde.
Senast jag körde girot var det fullt ös, medvetslös. Där kunde man inte prata överhuvudtaget medan man körde.
Ok, ännu mer förtydligande: det är med lokalbefolkningen i dessa städer jag vill smälta in, inte girodeltagarna. Vi pratar ju om sveriges nassecentrum och sannolikt platsen för alla världens det-heter-negerboll-tröjbutiker. Har laddat med cash också.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
vi snackar städer där nazister marcherar på gatorna och sverigedemokraterna har 15% av väljarsstödet, är det något mer du blundat för som jag ska upplysa om? 

Kan ju också vara för att hälften av de som röstar blandar ihop "Socialdemokraterna" och "Sverigedemokraterna" pga dålig svenska men jag är med på vad du menar.
ja, detaljerna kan kvitta, det viktiga är att jag smälter in som sagt. 

Det är alltid huvudsaken, oavsett vart man åker.
Jag tycker det är precis lika upprörande/trivialt med att en tjej tallar på en kille som vice versa, det finns oskyldiga försök och så finns det dräggiga försök och man kan inte slänga bilder utan att ta hänsyn till kontext och situation.
Anledningen att vi oftast i större utsträckning upprörs över sexuella trackasserier mot kvinnor än det omvända beror just på den historiska kontexten där kvinnor saknat grundläggande rättigheter samtidigt som mannens sexualitet setts som en rättighet på bekostnad av den kvinnliga. Därför blir det också delvis ett tomt slag i luften att visa en kvinna som tallar på en man, som ett argument för det jämnbördiga i sexuella trakasserier.
Sexuella trakasserier mot kvinnor blir dock knappast mer kränkande på grund av detta idag men medvetenheten om detta, eller bristen på medvetenhet gör dem helt enkelt mer vidriga. Om en kvinna tallar på en man så kan det givetvis vara lika kränkande men det finns större rum för att göra det med distans, med "glimten i ögat".
De specifika omständigheterna kring en kränknings tillblivelse är sedan i sin tur avhängiga persondynamiken personerna emellan, medverkar hen? Detta tycker jag väger tyngre än en vidare kontext men i bilderna går det inte att uppfatta och därför speglar den första bilden främst ingrodda föreställningar medan den senare bilden snarare bryter mot normen. Däremot inget som sagt om kränkningens art. Det är lite som Makodes negertårta. Legitimiteten blir viktigare när man beträder minerad mark, därför krävde en sådan perfomance en svart konstnär. Tyvärr.
Vidare tycker jag också att det är fullt möjligt att resonera kring mannens förtryck i samhället, det ser bara anorlunda ut, och framför allt är det på sina sätt mer diffust, eller inte lika tydliga som t.ex. kvinnliga löneanspråk.
Anledningen att vi oftast i större utsträckning upprörs över sexuella trackasserier mot kvinnor än det omvända beror just på den historiska kontexten där kvinnor saknat grundläggande rättigheter samtidigt som mannens sexualitet setts som en rättighet på bekostnad av den kvinnliga. Därför blir det också delvis ett tomt slag i luften att visa en kvinna som tallar på en man, som ett argument för det jämnbördiga i sexuella trakasserier.
Sexuella trakasserier mot kvinnor blir dock knappast mer kränkande på grund av detta idag men medvetenheten om detta, eller bristen på medvetenhet gör dem helt enkelt mer vidriga. Om en kvinna tallar på en man så kan det givetvis vara lika kränkande men det finns större rum för att göra det med distans, med "glimten i ögat".
De specifika omständigheterna kring en kränknings tillblivelse är sedan i sin tur avhängiga persondynamiken personerna emellan, medverkar hen? Detta tycker jag väger tyngre än en vidare kontext men i bilderna går det inte att uppfatta och därför speglar den första bilden främst ingrodda föreställningar medan den senare bilden snarare bryter mot normen. Däremot inget som sagt om kränkningens art. Det är lite som Makodes negertårta. Legitimiteten blir viktigare när man beträder minerad mark, därför krävde en sådan perfomance en svart konstnär. Tyvärr.
Vidare tycker jag också att det är fullt möjligt att resonera kring mannens förtryck i samhället, det ser bara anorlunda ut, och framför allt är det på sina sätt mer diffust, eller inte lika tydliga som t.ex. kvinnliga löneanspråk.
ja men det är ju inte det som är problemet utan att man förminskar det större problemet genom jämförelsen. det är ju inte av omtanke om alla sexuellt trakasserade män och kränkta vita som motexemplen tas upp, eller hur, utan man antyder att eftersom män inte klagar över lite nyp och vita tycker vitlök är ett ok ord så borde kvinnor och svarta skärpa till sig de med.tolij wrote:Vidare tycker jag också att det är fullt möjligt att resonera kring mannens förtryck i samhället
abacaxi wrote:Jag tänkte alltså inte bråka i Höör och Tomelilla utan tänkte tvärt om försöka passa in med lite skönt rassetugg.

K-dregg wrote:^Intressanta fördomar.. berätta mer..!
När det rör sig om sanningar är det inte längre fördomar...

Vitlök? Vad har vitlök med den här diskussionen att göra?abacaxi wrote:ja men det är ju inte det som är problemet utan att man förminskar det större problemet genom jämförelsen. det är ju inte av omtanke om alla sexuellt trakasserade män och kränkta vita som motexemplen tas upp, eller hur, utan man antyder att eftersom män inte klagar över lite nyp och vita tycker vitlök är ett ok ord så borde kvinnor och svarta skärpa till sig de med.tolij wrote:Vidare tycker jag också att det är fullt möjligt att resonera kring mannens förtryck i samhället
^ Nånstans mitt i där, Robin, fick du en örfil och jag, batman, sa "läs alla inlägg först".
(orkar inte mecka gif)

(orkar inte mecka gif)
Jo, du snacka om vitlök innan. Det är bara ännu mer omotiverat nu.abacaxi wrote:^ Nånstans mitt i där, Robin, fick du en örfil och jag, batman, sa "läs alla inlägg först".![]()
(orkar inte mecka gif)

På ett sätt har du fel när du säger att förtrycket av män i samhället är mer diffust. Det är bara mer diffust p.g.a att en etablerad kritikisk diskurs av de traditionella manliga förtrycksstrukturerna (lönearbete kanske främst) inte existerar. De är liksom lika osynliggjorda och "naturaliserade" som förtrycket av kvinnor så länge var. Idag är dock den feministiska kritiken mycket mer etablerad och inordnad (om än i form av haltande "jämställdhetshets") i den liberaldemokratiska ideologiska "överbyggnaden". Höjer man däremot blicken över det tramsiga mediabruset och tar ett lite större grepp om emancipationsbegreppet inser man ju snabbt att mycket av det vi idag betraktar som kvinnlig emancipation egentligen bara handlar om att inordna kvinnor i tradiotionellt manliga förtrycksstrukturer (kvnnan befriades från hemmets monotona arbete, bara för att hamna i löneslaveri). Snackar vi däremot om feminism som en rörelse för radikal emancipation från mänskligt förtryck så bör både den manliga och kvinnliga kampen sammanfalla i en och samma rörelse, även om vissa kamper kan ta sig som partikulära/kvinnliga.tolij wrote:Jag tycker det är precis lika upprörande/trivialt med att en tjej tallar på en kille som vice versa, det finns oskyldiga försök och så finns det dräggiga försök och man kan inte slänga bilder utan att ta hänsyn till kontext och situation.
Sen vill jag också hävda att det inte är tillräckligt att prata om "kontext" och "historia" då man jämför "rumpnypen". Det handlar såklart om reellt existerande maktstrukturer, eller närmare bestämt om kvinnokroppen som vara. När Sagan nyper tjejen avslöjar han sin syn på henne som en tillgänglig vara och ett icke-subjekt, vilket är helt samma icke-subjektivitet som dagligen reproduceras rent materiellt i ackumulationsprocessen (folk gör ju pengar på kvinnokroppen som objekt). Detsamma kan inte sägas vara fallet då tjejen nyper gubbfunktionären. Mannen är aldrig tillgänglig för kvinnan som en ren vara, berövad på sin subjektivitet. Det finns liksom inget förtryck som reproduceras i den handlingen.
Last edited by Huliganen on 11 Apr 2013 10:31, edited 1 time in total.
F‡$†Λ $†HŁΜ
TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES
TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES
Jo men det tycker jag. Jag åker fortfarande med vinterdäck, du då?Eskiboi wrote:Och bilen går bra?
Mäktigt att se Orient Expressen idag. Stod som ett annat fån och väntade på södra station men det bjuder jag på:)
Själv byter jag i helgen. Du har säkert garagedomkraft, men vill du låna är det bara att komma ut. Det blir ju en annan form av hjuljunta.Fredde wrote:Jo men det tycker jag. Jag åker fortfarande med vinterdäck, du då?Eskiboi wrote:Och bilen går bra?

Pflanzgarten stole my virginity
Tack för erbjudandet men det blir landet i helgen och där på vischan är det endel snö kvar.AndreasVH wrote:Själv byter jag i helgen. Du har säkert garagedomkraft, men vill du låna är det bara att komma ut. Det blir ju en annan form av hjuljunta.Fredde wrote:Jo men det tycker jag. Jag åker fortfarande med vinterdäck, du då?Eskiboi wrote:Och bilen går bra?
Ang hjuljuntan, jag har köpt fälgar och naven är på ingång!