skåra gängad gaffel?
skåra gängad gaffel?
bytte krockade gaffeln på min kilo tt mot en blb flat crown (exakt likadan på alla sätt utom de muffade gaffeländarna, tack oem i taiwan) och den är gängad men inte skårad. ska man göra det själv efter att man kapat, eller kan man fila bort piggen på nyckelbrickan och skita i skåra? gissar att det senare ökar risken för glapp men jag har inget emot att spänna lite då och då bara det inte lossnar hela tiden.
jo en fråga till: upptäckte att "kulringen" i nedre banan på styrlagret var av, vilket jag hört på ett skrapande ljud ett tag. byter man såna eller ska jag köra lösa kulor kanske? eller ska jag köpa ett helt nytt styrlager kanske? är ett tange passage så det är inga dyra grejer.
jo en fråga till: upptäckte att "kulringen" i nedre banan på styrlagret var av, vilket jag hört på ett skrapande ljud ett tag. byter man såna eller ska jag köra lösa kulor kanske? eller ska jag köpa ett helt nytt styrlager kanske? är ett tange passage så det är inga dyra grejer.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: skåra gängad gaffel?
Tar man bort ringen/korgen så ska man nog fylla på med nya kulor hela vägen runt och sen ta bort en.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.
Re: skåra gängad gaffel?
tack, googlade det och läste ta bort en eller två, spelar väl mindre roll vilket. så köpa ny ring är bara onödigt om man inte har något emot att mecka lösa kulor? skulle ju underlätta att slippa leta exakt dimension där medan en påse 5/32"-kulor ska man väl kunna hitta enkelt.
skåran då?
skåran då?

K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Sv: skåra gängad gaffel?
Jag hade skippat skåran (har ett par utan) då det enda styrlager jag behövt justera emellanåt är ahead...
Re: skåra gängad gaffel?
Skippa skåran. Fila lite på piggen på låsbrickan om den inte går att klämma på den.
Annars kan du ju köra den franska modellen och bara slipa ner gängorna där skåran annars skulle ha varit. Fyller samma funktion men är ju lite lättare att fixa.
Annars kan du ju köra den franska modellen och bara slipa ner gängorna där skåran annars skulle ha varit. Fyller samma funktion men är ju lite lättare att fixa.
Re: Re: skåra gängad gaffel?
Ja körde så på förra gaffeln, kändes sådär att paja fina gängor bara för att passa in en pigg som sannolikt inte fyller någon funktion.ravelax wrote: kan du ju köra den franska modellen och bara slipa ner gängorna där skåran annars skulle ha varit. Fyller samma funktion men är ju lite lättare att fixa.

K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: skåra gängad gaffel?
Att helt skippa brickan är ju ett alternativ också..
Re: skåra gängad gaffel?
Lägg dit en vanlig 1mm distans för ahead istället för att fila bort piggen, då är det extra lätt att ångra sig senare? 

Re: skåra gängad gaffel?
tror bricka är bra för att få bättre spänning i låsmuttern, plus att annars måste jag kapa en mm till, plus att jag har flera brickor och kan avvara en för slip, plus att jag inte har några 1"-distanser, haha. tack som fan för hjälpen. drar och köper lite kulor nu.
EDIT: 128:- för en liten påse kulor när hela jävla styrlagret kostar 149:- känns väl sådär. eller kommer det hålla längre med lösa kulor kanske så det är värt det. nån som vet billigare än typ http://www.bikeretailer.se/product.html ... x34stycken
EDIT: 128:- för en liten påse kulor när hela jävla styrlagret kostar 149:- känns väl sådär. eller kommer det hålla längre med lösa kulor kanske så det är värt det. nån som vet billigare än typ http://www.bikeretailer.se/product.html ... x34stycken
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: skåra gängad gaffel?
ffs, köp lösa kulor på momentum!, 1kr/st
Rule #242 - More is good ... all is better.
Re: skåra gängad gaffel?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: skåra gängad gaffel?
Rule #242 - More is good ... all is better.
Re: skåra gängad gaffel?
hehe, känner till det där men det här är inte fejk utan bara billigt kinaskräp. hade det stått skf på dem hade jag inte köpt till det priset. 

K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: skåra gängad gaffel?
"quality bearings"
Re: skåra gängad gaffel?
Skåran/piggen är till för att inte konan under brickan ska snurra när man drar åt låsmuttern, dvs att det blr lättare att justera lagret. Håller man bara emot konan går det lika bra utan låspigg.
Re: skåra gängad gaffel?
Måste bara passa på att skjuta in en fråga nu när ni ändå snackar styrlager. Jag har ett öppet sådant modell äldre på min bianchi. Det snurrar helt okej men inte om jag drar åt lite extra som jag gärna gör på styrlager-muttern, då stelnar allt omedelbart till och det blir knyckigt och stelt i styrningen. Inbillar mig att dem öppna lagrena som är en ganska vek konstruktion blir ihop-pressade av det ökade trycket ? Men man kanske inte behöver dra åt muttern för kung och fosterland?
Re: skåra gängad gaffel?
Spänningen ökar ju en aning när du spänner även om du håller emot så inte banan snurrar (eller har en fungerande låsbricka enlig ovan). Rekommendationen är väl att spänna lagret sedan lossa ett åttondels eller kvarts varv och sedan spänna låsmuttern. Det är klart svårare än med maskinlager såklart men konstruktionen är väl inte sämre annars snarare tvärt om. Jag har styrlager från 60-talet som snurrar utmärkt fortfarande.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: skåra gängad gaffel?
Gissar att det är kulhållarna som bottnar i lagerbanorna, (uppe och nere) ta bort dom så kommer det bli lättare att justera lagret.
Rule #242 - More is good ... all is better.
Re: skåra gängad gaffel?
Styrlager måste man pröva sig fram till en bra justering på. Man måste alltid pröva glappet/justeringen med låsmuttern fullt åtdragen. Fyll lagret med fett innan du börjar, och snurra runt lite fram och tillbaks med justermuttern fullt åtdragen med fingertoppskraft så att kulorna bottnar ordentligt. Justera först tills det är ett litet glapp, öppna låsmuttern, dra åt konan/justermuttern yttepyttelite, dra åt låsmuttern helt igen, känn efter. Verkligen minimal justering varje gång. Upprepa till glappet precis är borta - men lagret ska ändå gå mjukt utan att hacka. Hackar det lite eller går ojämnt är det för hårt åtdraget.
Från http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... et-service
Från http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... et-service
Headset Bearing Adjustment
Threaded headsets are adjusted using a top locknut and threaded adjusting race. The styrstam does not have to be removed to adjust the bearings. Generally, the best bearing adjustment is as loose as possible, but without bearing play or knocking. To achieve this, the following procedure will first create play in the adjustment, and then proceed to incrementally tighten the race until play is gone.
- Use a headset wrench to hold lower race (adjustable race).
Using a large adjustable wrench or the Park Tool headset wrench HW-2, turn locknut counter-clockwise to loosen. Lower race is now free to turn.
By hand, turn lower race clockwise until it contacts ball bearings.
Turn race back counter-clockwise at least 1/4 turn from this setting. Hold adjustable race with headset wrench and tighten locknut. Tighten locknut fully, see Appendix B for torque. This early setting is intended to have play.
Check for play by pulling back and forth on fork. A knocking sensation indicates play. Turn the handlebars in different directions while checking for play. There should be play at this early setting. If headset feels tight, loosen adjustment further until play is found. Use care with suspension forks, because the legs may have play in sliders. Grab upper portion of fork.
If play is present, grab front wheel between knees and hold it in line with top tube. Lower adjustable race will need to be adjusted SLIGHTLY clockwise. Use a wrench to hold lower race and note orientation of wrench.
Loosen locknut and move wrench holding adjustable race clockwise 1/32nd of a turn. Front wheel must be straight to gauge adjustment.
Hold adjustable race from moving and tighten locknut fully. Check again for play, rotating fork and checking different positions.
If play is present, repeat steps "6" and "7" above until play disappears. Adjustment is finished when there is no play in any position as the fork rotates.