
Bilder på snygga hojjar!
Re: Bilder på snygga hojjar!
Intressant (om man är riktigt anal campanörd)! Den cykeln har något som det debatterats hårt om i många år. Folk har tagit heder och ära av varandra i diskussioner om prylarna överhuvudtaget finns. De hör inte hemma på denna Colnago då de tidsmässigt egentligen är "fel".
Det handlar om bromshandtagen. De är att betrakta som vita korpar (ytterst ovanligt...). Vissa skulle till och med säga att de är som enhörningar (finns inte...).
Kul att se att de faktiskt finns.
När Nuovo Record broms-set kom i produktion - cirka 1967 så hade bromshandtagen en lite säregen form. De kallas idag "long reach" och har som namnet antyder spakarna lite längre ut än vad som blev standard senare. Detta kan vara svårt att se men spakens kurva är också annorlunda och det är på detta man känner igen dem. De har en kraftigare utsvängande kurva i nederänden.
Vad är det då som folk debatterar (återigen - hårdanala samlare) - jo, vissa påstår att denna typ av spak inte gjordes som Super Record (dvs med lätthål). Super Record kom ut på marknaden mer allmänt 1974 men proffsstall hade delar redan 1973. Någonstans runt 73-4 slutade Nuovo Record-handtag att vara "long reach" och således menar vissa att SR inte gjordes "long reach". För min del är det nu ingen tvekan om att de gjordes. Denna Colnago har ett set sådana handtag även om det är helt fel till den cykeln ur tidsperspektiv.
Det har givetvis borrats long reach NR handtag för att lätta dem och det har säkert även borrats för att de skall se ut som SR. Det som är bra med bilderna på Colnago: ns handtag är att man klart ser att hålen är stansade i aluminiumet före de formats till handtag - och att hålen därför deformerats. De är inte längre runda.
Sorry for OT.
Samlarvärlden skakar i sina grundvalar.
Det handlar om bromshandtagen. De är att betrakta som vita korpar (ytterst ovanligt...). Vissa skulle till och med säga att de är som enhörningar (finns inte...).
Kul att se att de faktiskt finns.
När Nuovo Record broms-set kom i produktion - cirka 1967 så hade bromshandtagen en lite säregen form. De kallas idag "long reach" och har som namnet antyder spakarna lite längre ut än vad som blev standard senare. Detta kan vara svårt att se men spakens kurva är också annorlunda och det är på detta man känner igen dem. De har en kraftigare utsvängande kurva i nederänden.
Vad är det då som folk debatterar (återigen - hårdanala samlare) - jo, vissa påstår att denna typ av spak inte gjordes som Super Record (dvs med lätthål). Super Record kom ut på marknaden mer allmänt 1974 men proffsstall hade delar redan 1973. Någonstans runt 73-4 slutade Nuovo Record-handtag att vara "long reach" och således menar vissa att SR inte gjordes "long reach". För min del är det nu ingen tvekan om att de gjordes. Denna Colnago har ett set sådana handtag även om det är helt fel till den cykeln ur tidsperspektiv.
Det har givetvis borrats long reach NR handtag för att lätta dem och det har säkert även borrats för att de skall se ut som SR. Det som är bra med bilderna på Colnago: ns handtag är att man klart ser att hålen är stansade i aluminiumet före de formats till handtag - och att hålen därför deformerats. De är inte längre runda.
Sorry for OT.
Samlarvärlden skakar i sina grundvalar.
Grön våg för grå man...
Re: Bilder på snygga hojjar!
Nu vet jag ju inget om det där märket specifikt men många av de andra märkena tillverkas ju i Kina, kan i vissa fall vara en obrandad variant från samma fabrik, ramen känns lite för okänd för att kopieras så. Men det kan ju också vara så att den flugit under min radar och är skitpoppis. 

Re: Bilder på snygga hojjar!
Jonasw wrote:
Anonymous asked: How hard is it to get excited for your cross bikes when its the same bike the dude has built for the last 20 years in the same colorway with minor tweaks that most likely will not influence performance?
Dan Chabanov: I wont begrudge you your personal opinion but I think the notion that Richie has been making the same thing for twenty years is totally off base. Bikes have changed a lot since he started building. They have changed even more in the last twenty years. Yes the fundamental two wheels, human powered bit is the same. And you’re right that his bikes are very consistent visually. A lot of that has to do with his very strong opinions about how a bike should “look”. But he will be the first to tell you that he isn’t building lugged frames out of some kind of nostalgia for that era. He strives to build the best damn race bike he can with the tools and materials that he knows best. He’s a firm believer in racing improving the breed. He takes that shit seriously. Now this is my own personal experience with him talking…But, I think if he felt that his frames weren’t able to be competitive anymore at a high level he would stop.
To answer your question though, it’s really easy to get excited because my cross bikes fucking rule ATMO.

Pflanzgarten stole my virginity
Re: Bilder på snygga hojjar!
AndreasVH wrote:Jonasw wrote:
Anonymous asked: How hard is it to get excited for your cross bikes when its the same bike the dude has built for the last 20 years in the same colorway with minor tweaks that most likely will not influence performance?
Dan Chabanov: I wont begrudge you your personal opinion but I think the notion that Richie has been making the same thing for twenty years is totally off base. Bikes have changed a lot since he started building. They have changed even more in the last twenty years. Yes the fundamental two wheels, human powered bit is the same. And you’re right that his bikes are very consistent visually. A lot of that has to do with his very strong opinions about how a bike should “look”. But he will be the first to tell you that he isn’t building lugged frames out of some kind of nostalgia for that era. He strives to build the best damn race bike he can with the tools and materials that he knows best. He’s a firm believer in racing improving the breed. He takes that shit seriously. Now this is my own personal experience with him talking…But, I think if he felt that his frames weren’t able to be competitive anymore at a high level he would stop.
To answer your question though, it’s really easy to get excited because my cross bikes fucking rule ATMO.

Re: Bilder på snygga hojjar!
Möjligt att den tillverkas i samma fabrik som mycket görs idag. Vet att en del tillverkare här i Europa har täta kontroller i sina produktionsled i Asien. Finns en uppsjö av ramar på aliexpress som Cervelo och Pinarellos diskuteras flitigt. Pinarello har förlagt all sin tillverkning till Asien och bara montering sker i Italien.gabbeon wrote:Ronny wrote:S1NEO
Är det samma ram? http://www.alibaba.com/product-gs/77816 ... _full.html
Мясо это убийство
Re: Bilder på snygga hojjar!
Jag har lite kontakt med Mr Sachs och - ATMO - han är extremt seriös i hur han ser på sitt hantverk och precis som Dan skriver ovan så gör han det inte av nostalgiska skäl. En kille att beundra. Jämfört med en del självutnämnda halvgudar så är hans hantverk helt oantastligt. Han är en enmans-show. En cykel med "Richard Sachs" på ramen är byggd just av Richard Sachs. Jag har länge försökt få honom att bygga mig en ram men utan framgång. "ATMO - jag känner inte att du behöver en...det är så många andra som faktiskt behöver en".AndreasVH wrote:Jonasw wrote:
Anonymous asked: How hard is it to get excited for your cross bikes when its the same bike the dude has built for the last 20 years in the same colorway with minor tweaks that most likely will not influence performance?
Dan Chabanov: I wont begrudge you your personal opinion but I think the notion that Richie has been making the same thing for twenty years is totally off base. Bikes have changed a lot since he started building. They have changed even more in the last twenty years. Yes the fundamental two wheels, human powered bit is the same. And you’re right that his bikes are very consistent visually. A lot of that has to do with his very strong opinions about how a bike should “look”. But he will be the first to tell you that he isn’t building lugged frames out of some kind of nostalgia for that era. He strives to build the best damn race bike he can with the tools and materials that he knows best. He’s a firm believer in racing improving the breed. He takes that shit seriously. Now this is my own personal experience with him talking…But, I think if he felt that his frames weren’t able to be competitive anymore at a high level he would stop.
To answer your question though, it’s really easy to get excited because my cross bikes fucking rule ATMO.
Han är lite som den legendariska japanska svärdssmeden och han kämpar för att hans cyklar skall användas - trots att de omedelbart efter sin tillkomst egentligen är samlarobjekt.
Grön våg för grå man...
Re: Bilder på snygga hojjar!

En av dem snyggaste jonnarna jag har sett, någonsin.