Motobecane singlespeed första projekt, vad skall man köpa?

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Motobecane singlespeed första projekt, vad skall man köp

Post by ravelax » 24 Oct 2013 13:24

Men såhär.

Som du själv säger, Cassius, är det viktiga att ha nåt att cykla på och ha kul med det, och då spelar det ingen roll hur lacken ser ut. Att börja sitt första cykelbygge med en dyr omlack är att börja i fel ände, fokusera på det minst viktiga, finishen.

Det finns liksom ingen garanti för att TS kommer tycka det är kul med cyklar när cykeln är färdig och han cyklat på den ett tag. När det gäller conversions i allmänhet och ramar av den här kalibern i synnerhet får man i princip aldrig igen pengarna man lagt ut om man tröttnar och vill sälja cykeln. Och tyvärr är en superseriös omlack är i det sammanhanget ingen särskilt betydande värdehöjare. Det gör bara att man slängt mer pengar i sjön, så att säga. Bättre då att lägga pengarna på lite schyssta komponenter, som både har större bruksvärde och andrahansvärde.

Personligen tycker jag lite patina är charmigt. Svarta cyklar är dessutom mindre stöldbegärliga eftersom de inte sticker ut lika mycket.

Avslutningsvis vill jag bara påpeka att du väljer att tolka in negativitet i våra inlägg. Jag tvivlar starkt på att någon i den här tråden har haft avsikten att formulera sig negativt gentemot trådskaparen.

Cassius
Posts: 88
Joined: 14 Sep 2013 18:10

Re: Motobecane singlespeed första projekt, vad skall man köp

Post by Cassius » 24 Oct 2013 17:09

Faktum är att allt som fräschas upp ökar i värde men man får aldrig igen det man lägger ut. ta Fixen's Colnago t ex, 700 Euro för professionell estetisk restaurering. Låt för argumentets skull säga att den ramen kostade Fixen 1000kr i inköp, dvs 8000 tot. Vad kostar en -färdig- ram av samma sort? 5000? 6000? (jag har ärligt talat ingen aning) Är det då bortkastade pengar att göra den operationen på den cykeln? TS's cykel kanske går från 200kr till 4-500kr i värde. Procentuellt inte så hemskt stor skillnad med andra ord.

Sen kan det väl vara så att jag tolkar er negativt, men du tror inte det beror på att det är lättare att tolka er negativt än något annat? Så om då jag (som faktiskt har tolkningsrätten på vad jag läser) uppfattar er som negativa kan det inte vara helt ogrundat. Just den här tråden är inte det enda exemplet heller.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Motobecane singlespeed första projekt, vad skall man köp

Post by Kiliam » 24 Oct 2013 19:18

Detta börjar likna Caxis gamla beteende :lol: :lol:

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Motobecane singlespeed första projekt, vad skall man köp

Post by ravelax » 24 Oct 2013 20:38

Tror inte det är någon idé att exemplifiera med Fixens Colnago om du samtidigt erkänner att du inte har någon aning om varken vad han betalat för den eller vad den är värd, före resp. efter renovering... :|

Och återigen, vad du tolkar in i våra inlägg kan inte stå för någon annan än dig. Du kan motivera din tolkning genom att peka på olika faktorer i inläggen som format din negativa uppfattning av dem, men det är fortfarande din tolkning, din mening. Den kan skilja sig betydligt från avsikten hos den som skrev inlägget. Jag menar inte att den som skrev inlägget har tolkningsföreträde (om någon möjligen har det i det här fallet, är det i så fall TS. Det är honom råden, som du uppfattar som negativa, är riktade till), men om den som skrev det menar att du missuppfattat poängen, framstår det mest som tjurskalligt att framhärda i sin missuppfattning istället för att försöka omvärdera inlägget. Det är liksom ingen idé att utgå ifrån att alla i hela världen uppfattar allting exakt som du gör. TS har ännu inte uttryckt något missnöje t.ex.

Detta är min uppfattning av dina inlägg, och du håller säkert inte med om att min uppfattning av dig som tjurskallig är korrekt. Begrunda detta och du kanske kommer att förstå vad jag menar.

Nu har vi hjälpts åt att förstöra en ärligt ställd fråga in en ärlig tråd.

MRDJ
Posts: 5
Joined: 18 Oct 2013 13:54

Re: Motobecane singlespeed första projekt, vad skall man köp

Post by MRDJ » 25 Oct 2013 12:25

Cassius wrote:
abacaxi wrote:Men som jag skrev i första inlägget kan man ju göra det ändå om man tycker det är kul, själva renoveringen är ofta roligare än resultatet oavsett grundmaterial.
Precis den poäng jag försökt få fram. Ändå ska det poängteras att ramen inte är värd någon lack om och om igen. Ditt första inlägg tyckte jag var bra, uppmuntrande! Sen har du glidit över till att låta mer och mer emot att lägga pengar på lack ö.h.t.
Vidare låter det inte som att TS är någon luttrad cykelentusiast utan nykommen till intresset
men precis, just därför man kan misstänka att hen tror att ramen är rätt najs och att det bara krävs lite lack.
Spelar det egentligen så stor roll då? Bara för att den inte är handbyggd i exklusiva material kan väl TS tycka ramen är nice ändå?
japp tycker ramen är rätt najs men har en del småskavanker och medans hojjen är nere i partiklar tänkte jag att man kan väl lika gärna lämna in den för 800kr och få en fräch lack, tycker det gör mycket på hela hojjen, inte riktigt fattat detta med att en sliten hoj är en snygg hoj, men det är väl en smaksak :)
Det är trots allt inte ens tusen kronor det diskuteras. Det får man inte ens ett par vettiga jeans för idag. Så vill man lägga dom pengarna på en "värdelös" ram för att man ska tycka cykeln är snygg tycker jag att man ska göra det. Och då behöver inte tre olika personer poängtera att det är att kasta pengarna i sjön, för det är det inte! Då är 800kr på bärs betydligt större slöseri om man ska dra det till sin spets.

Jag kommer lämna in den på lackering, OCH köpa bärs för 800kr. :)


Jag har inte räknat med att gå plus på cykeln, finns det någon som verkligen tjänar pengar på en fixie? dom går ju på blocket för 2-3 tusen nu. jag gör detta som en hobby och för att rensa hjärnan från mitt vardagsarbete vid skrivbordet. :)

Cassius
Posts: 88
Joined: 14 Sep 2013 18:10

Re: Motobecane singlespeed första projekt, vad skall man köp

Post by Cassius » 25 Oct 2013 13:58

ravelax wrote:Tror inte det är någon idé att exemplifiera med Fixens Colnago om du samtidigt erkänner att du inte har någon aning om varken vad han betalat för den eller vad den är värd, före resp. efter renovering... :|
Du menar alltså att Fixen's Colnago kommer öka Mer i värde än vad renoveringen kostar? I så fall må han köpt den till underpris, eller så är den lika unik som den Heliga Gral.
ravelax wrote:Och återigen, vad du tolkar in i våra inlägg kan inte stå för någon annan än dig. Du kan motivera din tolkning genom att peka på olika faktorer i inläggen som format din negativa uppfattning av dem, men det är fortfarande din tolkning, din mening. Den kan skilja sig betydligt från avsikten hos den som skrev inlägget. Jag menar inte att den som skrev inlägget har tolkningsföreträde (om någon möjligen har det i det här fallet, är det i så fall TS. Det är honom råden, som du uppfattar som negativa, är riktade till), men om den som skrev det menar att du missuppfattat poängen, framstår det mest som tjurskalligt att framhärda i sin missuppfattning istället för att försöka omvärdera inlägget. Det är liksom ingen idé att utgå ifrån att alla i hela världen uppfattar allting exakt som du gör. TS har ännu inte uttryckt något missnöje t.ex.
Jag tolkar vad jag läser på nätet ordagrant. Något annat går inte läsa in, läs exemplet jag drog tidigare i tråden igen och tolka det ordagrant. Då kanske Du förstår Min poäng?

Detta är som sagt inte enda tråden jag sett där det kommer korta, negativt lastade, kommentarer utan smileys eller annat för att peka på sarkasm/ironi eller dylikt. Jag tror inte heller någon medvetet varit bitter (jag hoppas i vart fall det) men glider man runt på diverse forum märker man fort att olika forum har olika språk, det språk som råder tar nya användare efter. Detta forum har en hel del sarkasm i språket, men jag såg inget sarkastiskt i denna tråd, eller de andra jag talar om. Du får gärna dra din egna slutsats av det om du vill, jag har ju uppenbarligen dragit min redan :)
ravelax wrote:Detta är min uppfattning av dina inlägg, och du håller säkert inte med om att min uppfattning av dig som tjurskallig är korrekt. Begrunda detta och du kanske kommer att förstå vad jag menar.
Jag håller absolut med om att jag är tjurskallig/envis. Lägger jag den sidan till så har jag till dags datum inte mött någon envisare än mig själv så det är ingen nyhet. Jag brukar dock inte leka "moraltant" men ibland slinter det till...

Jag säger detta en gång till.
Min bild av detta forum är att nya, nyfikna, men ej väl pålästa medlemmar bemöts på ett hårt, något bittert sätt där en del av de mer kunniga mer än gärna påpekar hur fel ute de nya medlemmarna är istället för att på ett välkomnande sätt bemöta "dumma" frågor och ideér med relevanta, informerande svar. (abacaxi's första inlägg i tråden är ett ypperligt exempel på ett bra bemötande) Något jag personligen tycker är synd eftersom det, som jag redan påpekat, finns massvis med kunskap här på FG. Jag hade gärna fortsatt sluka i mig information på detta forum men överväger att välja ett annat istället, inte pga denna diskussion, utan pga det jag kallat för "FG-attityden".

Därmed har jag sagt mitt och lämnar tillbaka tråden till MRDJ.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Re: Motobecane singlespeed första projekt, vad skall man

Post by abacaxi » 25 Oct 2013 14:14

MRDJ wrote:jag kommer lämna in den på lackering, OCH köpa bärs för 800kr.
Bra, näst bästa efter 180 för tre biltemaburkar och öl för1300.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Cassius
Posts: 88
Joined: 14 Sep 2013 18:10

Re: Motobecane singlespeed första projekt, vad skall man köp

Post by Cassius » 26 Oct 2013 18:53

Ontopic:

Hjul. PlanetX har vettiga hjul till bra priser. Vill du ha färgglatt kanske Velocity Deep V är ett vettigare alternativ dock (finns i många färger)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 26 Oct 2013 19:08

Deep v är överprissatta, halo aerotrack är billigare och lättare och finns också i en massa färger.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re:

Post by Kiliam » 26 Oct 2013 19:25

abacaxi wrote:Deep v är överprissatta, halo aerotrack är billigare och lättare och finns också i en massa färger.
Stryktåliga som as också! Jag har frontalkrockat mitt solekrade aerotrack och det är knappt skevt.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 26 Oct 2013 23:54

Holy crap, vilken tråd! MRDJ, lycka till med bygget förresten.

MRDJ
Posts: 5
Joined: 18 Oct 2013 13:54

Re:

Post by MRDJ » 28 Oct 2013 11:28

abacaxi wrote:Deep v är överprissatta, halo aerotrack är billigare och lättare och finns också i en massa färger.
Tack för tipset, kikade på dom och dom verkar prisvärda!

Sitter ch funderar på vevlager, mitt vevlager var riktigt kasst och alla kullager föll isär när jag plockade ut mitt vevlager.
skall man köpa exakt samma längd som tidigare? Min förra mäter 122.5 eller 123
X 26 engelsk gänga.

Hur är det med dom billigare vevlagren t.ex shimano un 26/55? Går dom att använda eller är det skräp?

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Motobecane singlespeed första projekt, vad skall man köp

Post by Eskiboi » 28 Oct 2013 12:11

Du bör välja vevlager utifrån vilket vevparti du skall köra med. Så först väljer man vevparti och sedan ett passande vevlager. De shimanovevlager du skriver om fungerar alldeles utmärkt. Läs på lite t ex här: http://sheldonbrown.com/bbsize.html
The concept of time has been revised and improved...

mattiasj
Posts: 134
Joined: 10 Dec 2011 21:51
Location: Stockholm

Re: Re:

Post by mattiasj » 28 Oct 2013 13:31

Kiliam wrote:
abacaxi wrote:Deep v är överprissatta, halo aerotrack är billigare och lättare och finns också i en massa färger.
Stryktåliga som as också! Jag har frontalkrockat mitt solekrade aerotrack och det är knappt skevt.
Lite sidspår :-)
Körde mitt solekrade aerotrack rakt in i trottoarkant, fälgkrash (gick att rikta m skiftnyckel o cykla iofs men fick aldrig till det snyggt igen), upptäckte att det vara samma ERD på Aerotrack som Rigida DP18 som cykeldennis hade, kunde tejpa ihop fälgarna och flytta eker efter eker och sen spänna/rikta, har bytt maskinlager i naven en gång och de verkar rulla forever.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Re:

Post by Viggen » 29 Oct 2013 11:38

MRDJ wrote:
abacaxi wrote:Deep v är överprissatta, halo aerotrack är billigare och lättare och finns också i en massa färger.
Tack för tipset, kikade på dom och dom verkar prisvärda!
Har ett par Halo Aerotrack som är väldigt lite använda (senaste 2 åren har dom bara gått inomhus på bana i Falun), spikraka, lager i så gott som nyskick och silvriga som du skulle kunna få för en vettig peng om du vill?
Sitter i dagsläget på denna och skicket är som synes gott:
http://velospace.org/node/30091
Bara dra iväg ett PM om det skulle vara intressant :)

Post Reply