Byggtråd Picca Sauret

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
ravelax

Re: Byggtråd Picca Sauret

Post by ravelax » 04 Feb 2014 22:40

"Sjunkmutter" borde fixa bromsbiffen. Splash-linda blir helrätt på den ramen!

Kiliam

Post by Kiliam » 04 Feb 2014 22:42

Ser bra ut.

Jag löste precis mitt discproblem med en adaptor som jag fick för 50kr på CykelCity. Du måste skruva av pumphuvudet på din pump för att använda det, men sen fungerar det fint.

Edit: Deras pris var visst 100kr. Här har du en länk också.

http://www.cykelcity.se/webshop/index.p ... khjul.html

trulsson

Post by trulsson » 04 Feb 2014 22:54

herr_brun wrote:Det där ser ut som det skall, har du inte muttern till bromsarna? Muttern är avlång och går in i hålet där som sig bör.(?)

så här ser min bakbroms ut monterad

[img]http://i.imgur.com/vnITP19.jpg?1?9054[img]
Åh fan, då förstår jag, nä sådana muttrar saknar jag tyvärr. Dock så följer ett par bromsar med vevparti och växlar, så om jag har tur har de muttrar och allt!

Edit: Tack Kiliam, en sådan får jag fixa!
-Lundacyklisterna

abacaxi

Post by abacaxi » 05 Feb 2014 00:32

Jag köpte en adapterslang på decathlon för typ 19:-, klippte av bilventilmunstycket och tjoffade i en sån där. Nu har jag en adapter som funkar med såväl min pump som lånad pump som stadspump och kolsyra. Najs.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Ronny

Post by Ronny » 05 Feb 2014 09:24

Mycket speciellt styre må jag säga. Kan vara lite bök med det beroende hur pass formbar du själv är på cykeln. Ev. behöver du köpa till armstöd. Ramen annars är typisk för tidigt 90-tal, med den lite längre styrröret som skulle vara mer fördelaktigt för aero bågar/styren. Styren av den modellen användes av en del proffs.
trulsson wrote:Fick idag hem ett paket med lite grejer, så jag monterade ihop det lite snabbt och plåtade, det är därför vinklar och sådant inte stämmer... Har dock några små problem just nu och det är att "skruvarna" till bromsarna är för korta, de når liksom inte igenom ramen, hur ska detta lösas på bästa sätt. Känns ju inte helt trivialt att hitta nya då de har en rätt speciell fyrkantig form på huvudet. Några tips?
Sen insåg jag att jag måste fixa ny pump för att kunna pumpa upp disken...
Och sist men inte minst så blir det färg av styrlinda som måste bestämmas, lutar åt vit, men någon splash kanske vore kul! :wink:
Växlar och shit är iaf på g från Tyskland nu, missade tyvärr precis en perfekt gaffel men ägaren kanske hade några fler i sin gömmor...

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Här är problemet...
Image
Så här ser det ut bak... Kanske funkar med någon slags "sjunk-mutter"
Image
Huvudet av skruven
Image
Med bromsarna hängandes på!
Мясо это убийство

Fixen

Post by Fixen » 05 Feb 2014 10:00

Övermäktigt! Styret och sadeln satt som ett smäck! Vinkla upp sadeln bara innan första turen. ;)

Har även en TX Profil hardano tubfälg i 650C i NOS skick som jag kan skicka iväg för en summa.

Gör även en liten kapning: Går det att byta ut en gaffel för 24" hjul till en gaffel för 650c utan att det blir alldeles för stora skillnader i cykelns beteende? Ronny?

Indurain

Post by Indurain » 05 Feb 2014 10:27

Rörisolering funkar bra som armstöd
Fixen wrote:byta ut en gaffel för 24" hjul till en gaffel för 650c?
Image
Rule #242 - More is good ... all is better.

Fixen

Post by Fixen » 05 Feb 2014 11:26

Image

Ronny

Post by Ronny » 05 Feb 2014 17:51

Fixen wrote:Övermäktigt! Styret och sadeln satt som ett smäck! Vinkla upp sadeln bara innan första turen. ;)

Har även en TX Profil hardano tubfälg i 650C i NOS skick som jag kan skicka iväg för en summa.

Gör även en liten kapning: Går det att byta ut en gaffel för 24" hjul till en gaffel för 650c utan att det blir alldeles för stora skillnader i cykelns beteende? Ronny?
Nej det är ingen fara. Är i princip som att gå från 650C till 700C vilket var vanligt på 90-talet när olika stora hjul blev förbjudit. Ramar som är väldigt korta baktill får förstås inte optimal viktfördelning men går att kompensera med sadelförskjutning och längre styrstam. Man kan bygga cykel på många olika sätt beroende vilken typ av cyklist man är.

Kolla in vid 4:00

Мясо это убийство

trulsson

Post by trulsson » 09 Feb 2014 20:18

Fick hem lite delar häromdagen!! Nu ska de väl putsas upp lite och sen bara upp på ramen!
Ursäkta de dåliga iPhone-bilderna....
Image

Image
-Lundacyklisterna

Ronny

Post by Ronny » 09 Feb 2014 20:55

Växelreglagen sitter dem på ett klammerfäste? Vet inte hur det förhåller sig med Shimano men kanske inte går att montera själva reglagen på lött fäste.
Har du ev. funderat att montera reglagen på bågen?
Мясо это убийство

trulsson

Post by trulsson » 09 Feb 2014 21:06

Ronny wrote:Växelreglagen sitter dem på ett klammerfäste? Vet inte hur det förhåller sig med Shimano men kanske inte går att montera själva reglagen på lött fäste.
Reglagen funkar på ramen, det enda är att skruvarna är något för små så de tar inte gänga i ramen ordentligt tyvärr... Så jag tror att ett par skruvar med någon millimeters större diameter borde lösa problemet, vet dock inte hur lätt det är att få tag i...
Sen så är det ytterligare ett problem som jag varit medveten om men blundat för, och det är att det finns ett lött fäste för framväxel på ramen och jag tror inte jag kan få framväxeln fästa på fästet, eller rättare sagt, jag tror inte framväxeln är gjord för det...
-Lundacyklisterna

Ronny

Post by Ronny » 09 Feb 2014 21:56

trulsson wrote:
Ronny wrote:Växelreglagen sitter dem på ett klammerfäste? Vet inte hur det förhåller sig med Shimano men kanske inte går att montera själva reglagen på lött fäste.
Reglagen funkar på ramen, det enda är att skruvarna är något för små så de tar inte gänga i ramen ordentligt tyvärr... Så jag tror att ett par skruvar med någon millimeters större diameter borde lösa problemet, vet dock inte hur lätt det är att få tag i...
Sen så är det ytterligare ett problem som jag varit medveten om men blundat för, och det är att det finns ett lött fäste för framväxel på ramen och jag tror inte jag kan få framväxeln fästa på fästet, eller rättare sagt, jag tror inte framväxeln är gjord för det...
Framväxeln är det kört med. Kan undgå problemet att köra med singelklinga i fram.
Är ingen större risk för kedjehopp. Ska kolla ifall jag har några skruvar som kan passa till reglagen.
Мясо это убийство

trulsson

Post by trulsson » 09 Feb 2014 22:15

Ronny wrote:
trulsson wrote:
Framväxeln är det kört med. Kan undgå problemet att köra med singelklinga i fram.
Är ingen större risk för kedjehopp. Ska kolla ifall jag har några skruvar som kan passa till reglagen.
Jo, jag hade tänkt det som lösning. Får använda framväxeln till framtida byggen! Det vore superschyst!
-Lundacyklisterna

trulsson

Post by trulsson » 28 Mar 2014 22:27

För den som är intresserad här jag precis beställt hem en 650-gaffel, sen har jag styrlinda och vajrar på gång så snart kanske bygget kan bli klart. Det enda som kvarstår är växelreglagen som har blivit ett problem, någon som har ett par liggandes som kan tänkas passa ramen? Bilder kommer förhoppningsvis upp i morgon!
-Lundacyklisterna

trulsson

Post by trulsson » 12 Apr 2014 09:24

Så här ser cykeln nu ut med sin nya gaffel och lite delar på! Har gula växelvajrar liggandes som ska på och sen svartvit splashlinda!
Image

Dock så måste jag kapa lite på gaffeln, någon som är proffs på detta och kan tänka sig att hjälpa till?
Image

Sen så funderar jag över hur jag ska placera bromshandtagen, tror ni att detta blir en bra position? Det är lite problematiskt då de gärna slår i styret. Och sen undrar jag ifall att någon har ett par shimano 600 växelreglage liggandes som kan tänkas att passa min ram.
Image

Image

Och till sist så köpte jag en adapter på cykelcity, men ja, den är för tjock. Tror ni att en längre ventil löser problemet eller måste köpta annan adapter/såga hål på andra sidan?
Image

Eller ska jag köpa typ en sådan här? Verkar ju vara lite smalare... http://www.ebay.com/itm/New-7075-alloy- ... 2ebdb24739
-Lundacyklisterna

Ronny

Post by Ronny » 12 Apr 2014 09:40

Styret är väl inte riktigt bra inställt/vinklat och bromshandtagen bör monteras något lägre ner vid ej aeroposition. Vad som då kan liknas vid greppet ¨i bocken¨.
Vi kan väl kolla detta när jag kommer upp snart om du nu behöver hjälp vill säga.

Khamsin är väldigt trånga vid ventilen och ofta ser man skador här när man nyttjat fel adapter. Köp en smalare ev. har jag men måste kolla.
Мясо это убийство

abacaxi

Post by abacaxi » 12 Apr 2014 10:06

trulsson wrote:Dock så måste jag kapa lite på gaffeln, någon som är proffs på detta och kan tänka sig att hjälpa till?
jag är verkligen inte proffs men jag är lagom naiv för att göra allt själv ändå. jag drog på två gamla lagermuttrar, då har man nåt som styr plus att gängan lagar sig själv när man skruvar av den inre efteråt, sen var det bara att köra på med bågfilen. jag älskar det här bygget men är inte det där styret bara för knas ändå? :-D
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Jackson

Post by Jackson » 12 Apr 2014 10:19

abacaxi wrote:jag älskar det här bygget men är inte det där styret bara för knas ändå? :-D
+1
«»«»«»«»«»

russ_meyer

Post by russ_meyer » 13 Apr 2014 00:33

Alltså, heja det här bygget! Det blir asskönt när du klurat ut detaljerna.

Post Reply