A) Är Oria skitrör?
B) Bör man kitta med 650 gaffel och hjul?
C) Finns det något annat som jag borde begripit?
Tacksam för svar.
/Peter S

+1 sen ta och montera korrekt hjulstorlek i fram så kommer cykel uppföra sig korrekt.svennelainen wrote:Visst kan den vara gjord mjukost. Men du kan ju alltid testa med att byta hjul för de där ser mjukare ut än min orostade frukostfralla.
Tack för bra respons! Vilka slags hjul kan rekommenderas då?Ronny wrote:+1 sen ta och montera korrekt hjulstorlek i fram så kommer cykel uppföra sig korrekt.svennelainen wrote:Visst kan den vara gjord mjukost. Men du kan ju alltid testa med att byta hjul för de där ser mjukare ut än min orostade frukostfralla.
Den här ramen var väl ny? Oria ML.25 var vanligt att använda på temporamar med böjda rör under slutet av 80talet. Columbus slx och sl var mindre lämpliga för böjning (varför vet jag ej) och Mosers ramar var bara i slx 84 och en bit in på 85. Sen gick de över till Oria GM0.0 och OriaML.25 fram till 91. En helt ny temporam med oria ML.25 är vridstyv och inte mindre styv än en linjeram i samma rör. Dock så slits temporamen ut fortare då de svängda rören är en svag punkt. Detta var inget proffsen behövde bekymra sig men en annan var inte glad när ens Tommasini 89 i OriaML.25 för nästan 8000:- började bli mjuk.
Vad vill du ha? Tub eller kanttråd, högprofil eller lågprofil, modernt ¨inne¨ eller retro? Sen ska du väl ha 650C i fram så får du en cykel som uppför sig som det var tänkt en gång.Peter S wrote:Tack för bra respons! Vilka slags hjul kan rekommenderas då?Ronny wrote:+1 sen ta och montera korrekt hjulstorlek i fram så kommer cykel uppföra sig korrekt.svennelainen wrote:Visst kan den vara gjord mjukost. Men du kan ju alltid testa med att byta hjul för de där ser mjukare ut än min orostade frukostfralla.
Den här ramen var väl ny? Oria ML.25 var vanligt att använda på temporamar med böjda rör under slutet av 80talet. Columbus slx och sl var mindre lämpliga för böjning (varför vet jag ej) och Mosers ramar var bara i slx 84 och en bit in på 85. Sen gick de över till Oria GM0.0 och OriaML.25 fram till 91. En helt ny temporam med oria ML.25 är vridstyv och inte mindre styv än en linjeram i samma rör. Dock så slits temporamen ut fortare då de svängda rören är en svag punkt. Detta var inget proffsen behövde bekymra sig men en annan var inte glad när ens Tommasini 89 i OriaML.25 för nästan 8000:- började bli mjuk.
Ska se om jag hittar en Daccordi 650-gaffel, eller annan kromad historia. I övrigt så vill jag nog helst ha kanttråd och retro. Förslag?Ronny wrote:Vad vill du ha? Tub eller kanttråd, högprofil eller lågprofil, modernt ¨inne¨ eller retro? Sen ska du väl ha 650C i fram så får du en cykel som uppför sig som det var tänkt en gång.Peter S wrote:Tack för bra respons! Vilka slags hjul kan rekommenderas då?Ronny wrote:+1 sen ta och montera korrekt hjulstorlek i fram så kommer cykel uppföra sig korrekt.svennelainen wrote:Visst kan den vara gjord mjukost. Men du kan ju alltid testa med att byta hjul för de där ser mjukare ut än min orostade frukostfralla.
Den här ramen var väl ny? Oria ML.25 var vanligt att använda på temporamar med böjda rör under slutet av 80talet. Columbus slx och sl var mindre lämpliga för böjning (varför vet jag ej) och Mosers ramar var bara i slx 84 och en bit in på 85. Sen gick de över till Oria GM0.0 och OriaML.25 fram till 91. En helt ny temporam med oria ML.25 är vridstyv och inte mindre styv än en linjeram i samma rör. Dock så slits temporamen ut fortare då de svängda rören är en svag punkt. Detta var inget proffsen behövde bekymra sig men en annan var inte glad när ens Tommasini 89 i OriaML.25 för nästan 8000:- började bli mjuk.
Det går bra med gaffel från annat fabrikat än Daccordi när gaffelvinkeln på tempocyklar från 80-talet inte skiljer sig mycket men däremot vad som skiljer de olika ramarna åt är hjulbasens längd. Detta beror på bakgaffels längd som kan variera en del men de flesta ramar håller sig omkring 97cm-98cm. Blott Cinelli laser är galen kort med 95cm som en banram.Peter S wrote:Ronny wrote:Ska se om jag hittar en Daccordi 650-gaffel, eller annan kromad historia. I övrigt så vill jag nog helst ha kanttråd och retro. Förslag?Peter S wrote:Vad vill du ha? Tub eller kanttråd, högprofil eller lågprofil, modernt ¨inne¨ eller retro? Sen ska du väl ha 650C i fram så får du en cykel som uppför sig som det var tänkt en gång.Ronny wrote:Tack för bra respons! Vilka slags hjul kan rekommenderas då?svennelainen wrote:Visst kan den vara gjord mjukost. Men du kan ju alltid testa mean var inte glad när ens Tommasini 89 i OriaML.25 för nästan 8000:- började bli mjuk.
Tack för ett nytt utförligt svar. Gällade Daccordi-gaffel så var det mest för att det är lite snyggt. Nuvarande gaffel är en Columbus-Daccordi och det är ju tjusigt när det står instämplat i gaffeln. För övrigt var det Shamal jag hade i tankarna och det bekräftar du. Ska bara hitta ett par med rätt pris! TNX!Ronny wrote:Det går bra med gaffel från annat fabrikat än Daccordi när gaffelvinkeln på tempocyklar från 80-talet inte skiljer sig mycket men däremot vad som skiljer de olika ramarna åt är hjulbasens längd. Detta beror på bakgaffels längd som kan variera en del men de flesta ramar håller sig omkring 97cm-98cm. Blott Cinelli laser är galen kort med 95cm som en banram.Peter S wrote:Ronny wrote:Ska se om jag hittar en Daccordi 650-gaffel, eller annan kromad historia. I övrigt så vill jag nog helst ha kanttråd och retro. Förslag?Peter S wrote:Vad vill du ha? Tub eller kanttråd, högprofil eller lågprofil, modernt ¨inne¨ eller retro? Sen ska du väl ha 650C i fram så får du en cykel som uppför sig som det var tänkt en gång.Ronny wrote:Tack för bra respons! Vilka slags hjul kan rekommenderas då?svennelainen wrote:Visst kan den vara gjord mjukost. Men du kan ju alltid testa mean var inte glad när ens Tommasini 89 i OriaML.25 för nästan 8000:- började bli mjuk.
Jag skulle satsa på shamal kanttråd som är väldigt starka hjul. Prisbilden är väl lite lugnare nu än vad det var tidigare i år eller i fjol då asiatiska hipsters var som mest galna i dessa hjul. Tror du hittar de billigaste i Sverige eller på annons utomlands, ev ebay.de.