Tackar Veloform för tillhandahållande av finfina ekrar och stort tålamod samt goda råd, alla som kan borde ta sig dit

Viggen wrote:Väntar nu spänt på Arvids godkännande av ventilplacering!
...
Du ser väl till att loggan på navet är åt "rätt" håll och att den går att läsa igenom ventilhålet?Viggen wrote: [img]byggahjulärkulsombaraden[/img]
Man ser lite dåligt på bilden men har du verkligen fått trailing/leading rätt? Alla ekrar som tex pekar bakåt vill man ha på insidan (eller utsidan) på båda flänsarna.Viggen wrote:Men lite pilligt!
Alltså det vore ju ett helvete om jag efter att ha lusläst Sheldon och börjat om ca 2ggr gjort fel trots allt, fyfan vilken fail. Sitter här och kallsvettas nu bara för att du sa det. Var du tvungen att vara så noggrann fredde?Fredde wrote:Man ser lite dåligt på bilden men har du verkligen fått trailing/leading rätt? Alla ekrar som tex pekar bakåt vill man ha på insidan (eller utsidan) på båda flänsarna.Viggen wrote:Men lite pilligt!
Lätt att missa och som sagt det syns lite dåligt på bilden så de kanske är helt rätt, om det inte skulle vara så är det mycket roligare att se det nu än sen.
Låter min förklaring förvirrande? Ta ett kort till på navet så förklarar jag lite tydligare!
Det där med loggan genom hålet måste vara the Göteborg-way, då är ju loggan neråt om den står parkad med ventilerna neråt, då vill man ju ha loggan, framåt eller uppåt??
/Fredde
Ja lugn i kojan nu! Man ser som sagt dåligt på bilden och det är mer en "aning" än ett fakta från min sida när jag kollar på bilden. Jag byggde några hjul innan jag lärde mig trailing/leading-grejen men som tur var blev de rätt ändå. Det är ju typ 50% chans att lyckas ändå!Viggen wrote:Jag tror att det ska stämma, men jag kan såklart inte svära på att mitt hantverk är gediget. Får se efter när jag väl sätter foten i hemmet igen.
Jag är rädd att fredde har rätt ang. trailing/leading. Ser onekligen fel ut när jag zoomar in. Mer info i den här tråden. Iofs OT på min ventilblog men jag har för mig att håkans felande ventilbygge även felar på trailing/leading-detaljen. Eller var det ett annat hjulpar som hade det felet? Minns inte.Fredde wrote:Ja lugn i kojan nu! Man ser som sagt dåligt på bilden och det är mer en "aning" än ett fakta från min sida när jag kollar på bilden. Jag byggde några hjul innan jag lärde mig trailing/leading-grejen men som tur var blev de rätt ändå. Det är ju typ 50% chans att lyckas ändå!Viggen wrote:Jag tror att det ska stämma, men jag kan såklart inte svära på att mitt hantverk är gediget. Får se efter när jag väl sätter foten i hemmet igen.
Men det gör ju inget om du dubbelkollar det!
/Fredde
Alla trailing/första 2 omgångarna sitter i alla fall "insida", det vet jag säkert då det står rätt tydligt hos Sheldon. Leading ekrarna går utsida sen insida precis som Sheldon och övriga förespråkar, anledningen till att det inte korsar mer är att det är just 2-kors. Kan det vara det som spökar för dig Arvid? Kan hända att min bild är taskigt tagen eller att jag gjort något annat fel någonstans. Vet i alla fall med mig att mina keypokes var lite kluriga att få rätt på då mina fälgar inte är borrade som Sheldons 3x exempel är utan ja annorlunda helt enkelt, så det kan hända att det gått rent åt helvete redan där. Det är svårt att bygga hjul första gången när man inte hittar några exempel på hur dom "ska" se ut.. Nu vill jag ju bara hem och försöka rätta till det här om det nu är fel, vilket det verkar vara enligt forumets hjulgudar. :/ArvidSvensson wrote: Jag är rädd att fredde har rätt ang. trailing/leading. Ser onekligen fel ut när jag zoomar in. Mer info i den här tråden. Iofs OT på min ventilblog men jag har för mig att håkans felande ventilbygge även felar på trailing/leading-detaljen. Eller var det ett annat hjulpar som hade det felet? Minns inte.
edit: hittade håkans felbyggda hjul.
Because I could!Viggen wrote:Men varför bygga med alu-nipplar?
Alltså, det har ingen som helst betydelse hur ventilhål sitter, loggan synlig genom ventilhålet, trailing/leading, etc. Det är nog bara jag som bryr mig och det gör jag ärligt talat egentligen inte. Jag har byggt 5-6 par och är absolut ingen hjulgud (jag kände mig träffad). Fördellen med att riva och bygga om ett "felbyggt hjul" är att det är kul att bygga hjulet en gång till. Som att äta kakan och ha det kvar. <3Viggen wrote:...Nu vill jag ju bara hem och försöka rätta till det här om det nu är fel, vilket det verkar vara enligt forumets hjulgudar. :/
Klart det har!ArvidSvensson wrote: Alltså, det har ingen som helst betydelse hur ventilhål sitter, loggan synlig genom ventilhålet, trailing/leading, etc.
Nä, då blir det ett jävla gnäll om att de är för dyra...chrobin wrote:Snart vågar folk bara visa dischjul!
Mer gnäll åt folket!Fredde wrote:Nä, då blir det ett jävla gnäll om att de är för dyra...chrobin wrote:Snart vågar folk bara visa dischjul!
/Fredde