VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Viggen

Re: VISA: Dagens eller gårdagens bild!

Post by Viggen » 11 Nov 2010 03:03

Väntar nu spänt på Arvids godkännande av ventilplacering! Nu fattas finjustering/riktning/ekerspänning och att bygga bakhjulet också. Första egna hjulparet jag bygger från grunden, kul som fan och riktigt mysigt terapigöra. Men lite pilligt! 2-kors rakt igenom på Shimano 600-nav, Mavic Argent 10 tubfälgar och Sapim Laser ekrar med Sapim nipplar. Självklart doppat i linolja! Det här ska bli snabba hjul :twisted:
Tackar Veloform för tillhandahållande av finfina ekrar och stort tålamod samt goda råd, alla som kan borde ta sig dit :)
Image

ArvidSvensson

Post by ArvidSvensson » 11 Nov 2010 08:31

Viggen wrote:Väntar nu spänt på Arvids godkännande av ventilplacering!
...
Image

klasolsson

Post by klasolsson » 11 Nov 2010 08:55

Viggen wrote: [img]byggahjulärkulsombaraden[/img]
Du ser väl till att loggan på navet är åt "rätt" håll och att den går att läsa igenom ventilhålet? :wink:

Btw, antar att det var Anders som sa till dig att bygga 2-kors va?

Jag har byggt alla mina hjul 3-kors och han frågar alltid varför. Jag säger att jag vill det och att jag tycker det är snyggare...då skakar han på huvudet.

Bompet

Post by Bompet » 11 Nov 2010 09:28

Jag blev uppringd av Anders en förmiddag på jobbet:

-Vi kör tvåkors!? Du ville ju ha dem lätta.

Det visade sig att han inte varit uppmärksam när vi gick igenom bygget. Jag tror det var mina krav på alu-nipplar som gjorde att trekors slank igenom i beställningen. Men så här i efterhand: Tvåkors var helt rätt.

@Viggen. Du skall bygga på 600 nav bak också va? Skulle vara kul att få veta vad dom väger när dom är klara.
Image

Viggen

Post by Viggen » 11 Nov 2010 11:07

Arvid: TACK! <3

Klas: Det finns ingen logga på det här 600 framnavet, står bara: "Sealed mechanism" på en liten sticker runt ;) Men baknavet skall givetvis byggas enligt konstens alla regler!
Anders blev glad när han hörde tubhjul & 2-kors nämnas i samma mening trots at klockan var förbi stängning en lördag, det var väl min egen idé då jag på mina nätta 70+-4 kilo och på 36-håls knappast behöver 3-kors för att bygga hållbara hjul. Sen blir dom ju lite lättare också ;)

Bompet: Visst blir det 600 "i bak" också, ska fixa en liten digital fiskevåg på Böjda Spön eller nått att våga dom med. Även jag är spänd på att se vad dom landar på i vikt. Det blir nog dom här hjulen som kommer rulla Vättern som det ser ut just nu! Men varför bygga med alu-nipplar?

Fredde

Post by Fredde » 11 Nov 2010 11:57

Viggen wrote:Men lite pilligt!
Man ser lite dåligt på bilden men har du verkligen fått trailing/leading rätt? Alla ekrar som tex pekar bakåt vill man ha på insidan (eller utsidan) på båda flänsarna.

Lätt att missa och som sagt det syns lite dåligt på bilden så de kanske är helt rätt, om det inte skulle vara så är det mycket roligare att se det nu än sen.

Låter min förklaring förvirrande? Ta ett kort till på navet så förklarar jag lite tydligare!

Det där med loggan genom hålet måste vara the Göteborg-way, då är ju loggan neråt om den står parkad med ventilerna neråt, då vill man ju ha loggan, framåt eller uppåt?? :)

/Fredde

Viggen

Post by Viggen » 11 Nov 2010 12:06

Fredde wrote:
Viggen wrote:Men lite pilligt!
Man ser lite dåligt på bilden men har du verkligen fått trailing/leading rätt? Alla ekrar som tex pekar bakåt vill man ha på insidan (eller utsidan) på båda flänsarna.

Lätt att missa och som sagt det syns lite dåligt på bilden så de kanske är helt rätt, om det inte skulle vara så är det mycket roligare att se det nu än sen.

Låter min förklaring förvirrande? Ta ett kort till på navet så förklarar jag lite tydligare!

Det där med loggan genom hålet måste vara the Göteborg-way, då är ju loggan neråt om den står parkad med ventilerna neråt, då vill man ju ha loggan, framåt eller uppåt?? :)

/Fredde
Alltså det vore ju ett helvete om jag efter att ha lusläst Sheldon och börjat om ca 2ggr gjort fel trots allt, fyfan vilken fail. Sitter här och kallsvettas nu bara för att du sa det. Var du tvungen att vara så noggrann fredde? ;)

Jag tror att det ska stämma, men jag kan såklart inte svära på att mitt hantverk är gediget. Får se efter när jag väl sätter foten i hemmet igen.

Fredde

Post by Fredde » 11 Nov 2010 12:20

Viggen wrote:Jag tror att det ska stämma, men jag kan såklart inte svära på att mitt hantverk är gediget. Får se efter när jag väl sätter foten i hemmet igen.
Ja lugn i kojan nu! Man ser som sagt dåligt på bilden och det är mer en "aning" än ett fakta från min sida när jag kollar på bilden. Jag byggde några hjul innan jag lärde mig trailing/leading-grejen men som tur var blev de rätt ändå. Det är ju typ 50% chans att lyckas ändå! :)

Men det gör ju inget om du dubbelkollar det! :)

/Fredde

Viggen

Post by Viggen » 11 Nov 2010 13:42

Ju mer jag tänker på desto säkrare blir jag på att dom är rätt byggda, "korrade" dom mot mina 600-AX hjul innan jag la ner för kvällen och då såg allt ut att stämma!

Men jag ska PM:a dig ch dubbelkolla när jag kommer hem ;)

ArvidSvensson

Post by ArvidSvensson » 11 Nov 2010 13:46

Fredde wrote:
Viggen wrote:Jag tror att det ska stämma, men jag kan såklart inte svära på att mitt hantverk är gediget. Får se efter när jag väl sätter foten i hemmet igen.
Ja lugn i kojan nu! Man ser som sagt dåligt på bilden och det är mer en "aning" än ett fakta från min sida när jag kollar på bilden. Jag byggde några hjul innan jag lärde mig trailing/leading-grejen men som tur var blev de rätt ändå. Det är ju typ 50% chans att lyckas ändå! :)

Men det gör ju inget om du dubbelkollar det! :)

/Fredde
Jag är rädd att fredde har rätt ang. trailing/leading. Ser onekligen fel ut när jag zoomar in. Mer info i den här tråden. Iofs OT på min ventilblog men jag har för mig att håkans felande ventilbygge även felar på trailing/leading-detaljen. Eller var det ett annat hjulpar som hade det felet? Minns inte.

edit: hittade håkans felbyggda hjul.

Viggen

Post by Viggen » 11 Nov 2010 14:14

ArvidSvensson wrote: Jag är rädd att fredde har rätt ang. trailing/leading. Ser onekligen fel ut när jag zoomar in. Mer info i den här tråden. Iofs OT på min ventilblog men jag har för mig att håkans felande ventilbygge även felar på trailing/leading-detaljen. Eller var det ett annat hjulpar som hade det felet? Minns inte.

edit: hittade håkans felbyggda hjul.
Alla trailing/första 2 omgångarna sitter i alla fall "insida", det vet jag säkert då det står rätt tydligt hos Sheldon. Leading ekrarna går utsida sen insida precis som Sheldon och övriga förespråkar, anledningen till att det inte korsar mer är att det är just 2-kors. Kan det vara det som spökar för dig Arvid? Kan hända att min bild är taskigt tagen eller att jag gjort något annat fel någonstans. Vet i alla fall med mig att mina keypokes var lite kluriga att få rätt på då mina fälgar inte är borrade som Sheldons 3x exempel är utan ja annorlunda helt enkelt, så det kan hända att det gått rent åt helvete redan där. Det är svårt att bygga hjul första gången när man inte hittar några exempel på hur dom "ska" se ut.. Nu vill jag ju bara hem och försöka rätta till det här om det nu är fel, vilket det verkar vara enligt forumets hjulgudar. :/

jp

Post by jp » 11 Nov 2010 14:21

fy. fan. vad. drygt. om det är fel o du måste göra om viktor...

angående två vs trekors, vad är rktlinjer för en 36håls uppsättning, När väljer man vad?
Image

Bompet

Post by Bompet » 11 Nov 2010 14:23

Viggen wrote:Men varför bygga med alu-nipplar?
Because I could!

Egentligen var det väl för att spara några gram. Jag ville Bygga så lätt det gick

Lite experiment också. Det hävdas ju att alu nipplar har en tendens att oxidera fast på ekergängan vilket gör framtida justering av ekerspänning svår. Vi får väl se om så är fallet. Men då har jag åtminstone gjort en insats för nippelforskningen.
Image

ArvidSvensson

Post by ArvidSvensson » 11 Nov 2010 14:34

Viggen wrote:...Nu vill jag ju bara hem och försöka rätta till det här om det nu är fel, vilket det verkar vara enligt forumets hjulgudar. :/
Alltså, det har ingen som helst betydelse hur ventilhål sitter, loggan synlig genom ventilhålet, trailing/leading, etc. Det är nog bara jag som bryr mig och det gör jag ärligt talat egentligen inte. Jag har byggt 5-6 par och är absolut ingen hjulgud (jag kände mig träffad). Fördellen med att riva och bygga om ett "felbyggt hjul" är att det är kul att bygga hjulet en gång till. Som att äta kakan och ha det kvar. <3

chrobin

Post by chrobin » 11 Nov 2010 14:38

Ha! hjulgudar. Snart vågar folk bara visa dischjul! :)

Viggen

Post by Viggen » 11 Nov 2010 14:49

JP: Nja det kommer ta tid, men inte så drygt när man fått in snitsen ;) (kan jag intala mig i alla fall!)

Bompet: Då förstår jag! klart man ska göra saker för man kan, det är ju det man lever för :)

Arvid: Jag vet/har tagit reda på att det inte har någon speciell betydelse, det som jag är mest oroad över är att mina leading spokes inte sitter rätt från ventilhålet sett, mina hjul ser inte ut som bilden i "The Bicycle Wheel", som jag borde läst innan jag dragit igång ;), på sidan 89. Där ligger just nu min oro. För då "måste" jag slita upp alla ekrar igen och det slipper jag ju gärna även om det är hemskt kul att bygga hjul! Jag kallade dig hjulgud lite med glimten i ögat, det hoppas jag att du förstod och jag har inte tagit illa upp av tipsen/tillrättavisningarna jag fått hittills :)
Det är bara skönt/bra/nyttigt att lära sig rätt från början!

Chrobin: Mer dubbeldisko åt folket!

Fredde

Post by Fredde » 11 Nov 2010 15:05

ArvidSvensson wrote: Alltså, det har ingen som helst betydelse hur ventilhål sitter, loggan synlig genom ventilhålet, trailing/leading, etc.
Klart det har! :D

/Fredde

Jag vet inte hur många gånger jag börjat om med ett hjul för att det inte blev "Arvid-placering" på ventilen. Kul att bygga en snygg hoj och det första folk tänker på är ens felbyggda hjul.

Fredde

Post by Fredde » 11 Nov 2010 15:06

chrobin wrote:Snart vågar folk bara visa dischjul! :)
Nä, då blir det ett jävla gnäll om att de är för dyra... :)

/Fredde

olebole

Post by olebole » 11 Nov 2010 15:41

Fredde wrote:
chrobin wrote:Snart vågar folk bara visa dischjul! :)
Nä, då blir det ett jävla gnäll om att de är för dyra... :)

/Fredde
Mer gnäll åt folket! :)

ana

Post by ana » 11 Nov 2010 16:05

Vänta bara tills mitt comete kommer! :shock:

Då ska jag köra en egen version av den här:
Image

Post Reply