Håller på med en äldre cresent, hjälp
Håller på med en äldre cresent, hjälp
Hej.
Jag har lyckats få tag på en cresent alldeles gratis som jag har bestämt mig för att göra till en fixed gear nu till sommaren. Har kollat runt på massa nav o ekrar o fälgar och priser o blir helt slut i huvudet. Men så hittade jag sidan alienbikes.
Där har dom ett wheelset för ett enligt mig rimligt pris. Vet inte hur bra kvalite de e på deras grejer men de ser snygga ut. Vill ha svart. Har någon av er beställt därifrån? Får man med allt som behövs i hjulen, ja typ kugg och låsring. Man verkar inte få välja storlek osv allt som står är att de har 36 ekrar. Hur brett är baknavet osv? Hur lång tid tar det att få hem en order därifrån?
Sen undrar jag om alienbikes vevarms grej skulle passa min cresent? Har inte hunnit skaffat verktyg än för att ta bort o kika hur mina ser ut.
Känns som jag vill ha alla grejer innan jag börjar slipa bort stöd o lacka ram så jag ser att allt kommer passa.
Jag har lyckats få tag på en cresent alldeles gratis som jag har bestämt mig för att göra till en fixed gear nu till sommaren. Har kollat runt på massa nav o ekrar o fälgar och priser o blir helt slut i huvudet. Men så hittade jag sidan alienbikes.
Där har dom ett wheelset för ett enligt mig rimligt pris. Vet inte hur bra kvalite de e på deras grejer men de ser snygga ut. Vill ha svart. Har någon av er beställt därifrån? Får man med allt som behövs i hjulen, ja typ kugg och låsring. Man verkar inte få välja storlek osv allt som står är att de har 36 ekrar. Hur brett är baknavet osv? Hur lång tid tar det att få hem en order därifrån?
Sen undrar jag om alienbikes vevarms grej skulle passa min cresent? Har inte hunnit skaffat verktyg än för att ta bort o kika hur mina ser ut.
Känns som jag vill ha alla grejer innan jag börjar slipa bort stöd o lacka ram så jag ser att allt kommer passa.
Re: Håller på med en äldre cresent, hjälp
Skulle påstå att det är ung 159$ kvalité på dem. Värt att tänka på är att dom väger rätt mycket. 1100 gram för ett framhjul utan däck, slang, muttrar etc. är ganska mycket.QrilleR wrote:Vet inte hur bra kvalite de e på deras grejer men de ser snygga ut
NejQrilleR wrote:Får man med allt som behövs i hjulen, ja typ kugg och låsring.
120mm (Gissningvis är din Crescent 126 eller 130) Mät!QrilleR wrote:Hur brett är baknavet osv?
Antagligen inte. Men lägg upp en bild vetjaQrilleR wrote:Sen undrar jag om alienbikes vevarms grej skulle passa min cresent?.
"Jag skall fixera en gammal Crescent..." = Säkrare vårtecken än tussilago. Gött!

Var har du för crescent? På mina 320 från 68 och 72 sitter det franskgängade koppar och campa axel och vevar.QrilleR wrote:Hej.
På min Crescent från mitten av 80 talet är det också franskt.
MVH
Magnus
MVH
Magnus
Såhär ser det ut. http://img718.imageshack.us/g/img0634sj.jpg/ Har inga verktyg för att skruva bort det men antar att en vanlig vevarmsavdragare ska passa som man kan köpa på biltema`Är kasnke omöjligt att svara på om vevarmarna från alienbikes kommer passa.Bompet wrote:Skulle påstå att det är ung 159$ kvalité på dem. Värt att tänka på är att dom väger rätt mycket. 1100 gram för ett framhjul utan däck, slang, muttrar etc. är ganska mycket.QrilleR wrote:Vet inte hur bra kvalite de e på deras grejer men de ser snygga utNejQrilleR wrote:Får man med allt som behövs i hjulen, ja typ kugg och låsring.120mm (Gissningvis är din Crescent 126 eller 130) Mät!QrilleR wrote:Hur brett är baknavet osv?Antagligen inte. Men lägg upp en bild vetjaQrilleR wrote:Sen undrar jag om alienbikes vevarms grej skulle passa min cresent?.
"Jag skall fixera en gammal Crescent..." = Säkrare vårtecken än tussilago. Gött!
Jag vet inte årsmodell men gissar på med tanke på skicket o att den stått ute att den mste vara ganska ny iaf. Kanske slutet av 80? Hoppas inte det är franskgängat då det verkar krångligt vad jag förstått.hadnan wrote:Var har du för crescent? På mina 320 från 68 och 72 sitter det franskgängade koppar och campa axel och vevar.QrilleR wrote:Hej.
Jag vet inte så mycket om cyklar men gillar att skruva o lära mig. Min första tanke var att konvertera nuvarande baknav till ett fixed men det verkar omöjligt/väldigt svårt utan lödverktyg eller svets. Suicide hub låter otäckt... Har varit nära på att ge upp är det fortfarande kanske lite o köpa ett par hjul från biltema med bakbroms istället. Men jag vill ju ha en fixie.
Anledningen till att jag vill byta vevparti är för att den yttre kuggkransen sitter ihop med pedalen o går ej att skruva loss. Den känns även rätt stor och cykeln blir trög.. men visst man kan ju kanske få tag på en större krans till baknavet än 18. Resten av hojen är bra. Satt en gammal san marco sadel på den och fint bockstyre och jag har satt dit en liten frambroms. Ska slipa bort gamla bock-låsfästet och lacka om den i creme-vit och mörkgrönt, men de kommer sen. det viktigaste är ju att få tag på fungerande mekanism till själva cykeln liksom.
Vad tycker ni jag ska göra? Är ramen på en cresent ens värd att göra en fixie av? Känns gedigen om än lite tung, men de e jag också så vi kommer nog bra överens. Utseendemässigt ser den väl ut som de flesta racer cyklar.. Inte lika tight kanske eftersom den haft pakethållare o skärmar. Den har bra däck redan. Tror jag.. de e riktade och inte rostiga alls iaf.
Just ja den har stöd också blir jag mobbad och spottad på av er andra om jag låter det vara kvar?

Hur som helst jag är helt uppe i varv och tycker hela projektet är askul.. men jag kan liksom inte riktigt se målsnöret just nu måste ju ha ett fixed nav iaf, men kan inte ekra och vet inte längd på ekrar om jag skulle beställa... visst finns ju det där exelbladet men som sagt tyckte jag det var ett rätt schysst pris på däcken från alienbike.. trots att jag just nu är pank,, damn you CSN.
Aja kan snacka hur mycket som heöst men vill bara veta om man kan byta vevhus/armar och om de e dom "vanliga" verktygen från typ biltema som kan inhandlas då?
Väldigt bra forum förresten/
QrilleR
Hej! Lite för ny för att min kunskap skall vara till hjälp
. Men jag skulle nog inte köpa de dyraste komponenterna till den ramen. Köp beggat och ha kul. Sitter intresset i så är det enkelt att byta upp sig.

Eftersom du nu själv nämnt de magiska orden "Blocklåsfäste" och "Stöd" kan vi nog enkelt sluta oss till att det du har inte är en av Cresents modeller, som enligt mitt tycke, är värda att lägga ner det jobb, den energi och den finansiering som krävs.QrilleR wrote:Vad tycker ni jag ska göra? Är ramen på en cresent ens värd att göra en fixie av?
Med tanke på att du själv beskrev dig som pank så skulle jag inte föreslå att ge dej på nåt som garanterat kommer kosta dig ett par tre tusen för att ens få körbar som fixerad (Hjul + Vevar + Drev + Däck + Vevlager + annat). Och då tror jag bara att den blir körbar, men inte särskilt rolig att köra. Om du tittar i K&S tråden tror jag du kan hitta nåt betydligt trevligare att köra på för de pengarna (eller kanske lite mer)
-
Skrot!
Hejsan!
Den cykeln du fått är en helt vanlig standardcykel...
Vevlagret är av den klassiska typen med "smidda vevar" , fasten Cresent har en fyrkantsaxel och vanliga "racervevarmar" på dessa modeller.
Jag själv har jagat fatt i några sådana , anledningen till detta är att lokala cykelklubben har gamla ergometercyklar ,Monark med 6kg tyngd..
Och för att få dit vevarmar så man kan köra med typ spd, lookpedaler så monterar vi dit dessa lager...
Satt på Cresent med utvändiga växlar i början av 80 talet.
Den ramen kan du bygga en snygg enkel SS av , inget annat.
Köp¨på sin höjd ett biltemahjul bak.
Gör den snygg och budget , cykla och spara sen ihop till en äkta.
Du kanske kan få testa en Fixie och se om det är något för dig?
Det finns en i Stockholmstrakten som annonserar ut enklare SS byggen på blocket för ganska bra pengar.
Då borde du kunna sälja din sen med när du har mellanskillnaden.
Men grundkravet är nog en ram med lite bättre kvalitet.
Mvh Emil , Halmstad
Hejsan!
Vevlagret är av den klassiska typen med "smidda vevar" , fasten Cresent har en fyrkantsaxel och vanliga "racervevarmar" på dessa modeller.
Jag själv har jagat fatt i några sådana , anledningen till detta är att lokala cykelklubben har gamla ergometercyklar ,Monark med 6kg tyngd..
Och för att få dit vevarmar så man kan köra med typ spd, lookpedaler så monterar vi dit dessa lager...
Det finns en i Stockholmstrakten som annonserar ut enklare SS byggen på blocket för ganska bra pengar.
Mvh Emil , Halmstad
Tack!Mr Vintage wrote:Skrot!
Hejsan!
Mvh Emil , Halmstad
Jo jag funderar ju som sagt på att köpa ett fotbromsat bakhjul på biltema istället och glida runt i sommar. Men samtidigt känner jag att ifall jag köper ett hjulpar o behåller vevarmarna som finns så blir ju den enda kostnaden jag lägger ut för hjulparen. och om jag vill ha en bättre ram kan man kanske hitta ngn gmmal ram på blocket o sätta hjulen på den sen om man vill?
Pris för att göra den till en footie typ 400 kr
Pris för hjulparen 159 dollar typ 1350 kanske plus frakt.
Men jag får se hur det blir tack för att du försöker banka lite vett i skallen på ytterligare en drömmare

Fast samtidigt förstår jag inte vad som skiljer min ram från ngn annan ram i stål? foremen är densamma ju. SKulle ju vara om man hade en i annat material typ aluminium som var mkt lättare. Jag tror inte jag skulle märka stor skillnad endå.
En till dum fråga bara. Har alla cyklar samma dimension på hålet i ramen där själva vevpartiet sitter.. Om du förstår vad jag menar. OM jag skulle köpa ngn gång ett nytt vevparti med lagar o allt var det innebär o sätta dit skulle jag kunna flytta över paketet sen på en annan ram sen eller skiljer det sig mycket åt? svårt att hitta kanske?
Nu ska jag dremla bort blocklåset i alla fall

Du kommer att behöva mer saker än bara hjulen. Kedja ,drev slang och däck för att nämna några. Jag tror du gör en glädjekalkyl.QrilleR wrote:Men samtidigt känner jag att ifall jag köper ett hjulpar o behåller vevarmarna som finns så blir ju den enda kostnaden jag lägger ut för hjulpar...Pris för hjulparen 159 dollar typ 1350 kanske plus frakt.
Vikt, styvhet, geometri, sammanfogningsmetod, precision, passning och finish för att nämna några saker som skiljer. Tro mej: Du märker skillnad. Och om det hade varit så att alla stålcyklar hade varit likadana...ja då hade dethär forumet varit väldigt tomt och tyst.QrilleR wrote: Fast samtidigt förstår jag inte vad som skiljer min ram från ngn annan ram i stål?)
Vevlagerhuset. Nej det finns flera olika dimensioner och det är inte bara ett hål. Det är gängat, och beroende på typ är det till och med gängat åt olika håll.QrilleR wrote: En till dum fråga bara. Har alla cyklar samma dimension på hålet i ramen där själva vevpartiet sitter..
Ja...dremla är ju alltid kul.QrilleR wrote: Nu ska jag dremla bort blocklåset i alla fall
- Streamliner
Kort råd: Gör det inte! Du kommer bara att hamna i den klassiska fällan med mer och mer utbyte av delar och sedan står du där med en cykel där ramen är mycket sämre än komponenterna. Du riskerar att upptäcka att allt annat är slut på den också. Cykla glatt vidare på din hoj i originalskick, det är faktiskt mycket coolare än att försöka få ett par jeans att likna en frack.
Det finns ju ganska billiga fixies att köpa nya också om du bara vill ha kul i sommar, Hojen i Malmö säljer nya för 3500 kr och det är ett roligare sätt att bränna pengarna än att kapa i en gammal ram.
Tycker jag
Det finns ju ganska billiga fixies att köpa nya också om du bara vill ha kul i sommar, Hojen i Malmö säljer nya för 3500 kr och det är ett roligare sätt att bränna pengarna än att kapa i en gammal ram.
Tycker jag

Loch Ness is Deep.
-
Slipa på , men akta så du inte går igenom..QrilleR wrote:Tack!Mr Vintage wrote:Skrot!
Hejsan!
Mvh Emil , Halmstad
Jo jag funderar ju som sagt på att köpa ett fotbromsat bakhjul på biltema istället och glida runt i sommar. Men samtidigt känner jag att ifall jag köper ett hjulpar o behåller vevarmarna som finns så blir ju den enda kostnaden jag lägger ut för hjulparen. och om jag vill ha en bättre ram kan man kanske hitta ngn gmmal ram på blocket o sätta hjulen på den sen om man vill?
Pris för att göra den till en footie typ 400 kr
Pris för hjulparen 159 dollar typ 1350 kanske plus frakt.
Men jag får se hur det blir tack för att du försöker banka lite vett i skallen på ytterligare en drömmare
Hej!
Lägg 400:_ för en fungerande cykel.
Ang hjulen finns det för mkt att tänka på och vara bunden till när det gäller axelbredd mm .
Fast samtidigt förstår jag inte vad som skiljer min ram från ngn annan ram i stål? foremen är densamma ju. SKulle ju vara om man hade en i annat material typ aluminium som var mkt lättare. Jag tror inte jag skulle märka stor skillnad endå.
Tro mig , jag har tävlat många år på stålramar , det är skillnad .
Likheterna stannar i geometrin på ramen...
Rör från samma tillverkare och kvalitet , typ Columbus slx eller Reynolds 531 kan bli olika beroende på vem som kapat och lödat ihop dem..
En till dum fråga bara. Har alla cyklar samma dimension på hålet i ramen där själva vevpartiet sitter.. Om du förstår vad jag menar. OM jag skulle köpa ngn gång ett nytt vevparti med lagar o allt var det innebär o sätta dit skulle jag kunna flytta över paketet sen på en annan ram sen eller skiljer det sig mycket åt? svårt att hitta kanske?
NIX !
Det finns en stor mängd här med.
Beroende på om ramen är gammal eller ny , gänga , vevhusbredd (68 70 73mm )
bredd på axel för att matscha ramen och gå fritt.
Och du kan inte ha annar vevlager på denne än vad du har nu!
Det är special och unikt på denna.
Nu ska jag dremla bort blocklåset i alla fall
Mvh Emil
Hejsan.
Jag måste nog också avråda från att investera för mycket på den ramen. Det är inget annat än vilken gubbcykel som helst, men med bockstyre istället för rakt styre.
Dina rör är utanför den kartan, och jag lovar att du känner skillnad även på stål och stål. Detsamma gäller "formen", dvs geometrin. Några centimeter hit eller dit vad gäller hjulbas, styrrörsvinkel och gud och hans moster har stor betydelse när det kommer till kritan. Men det kan du ignorera för tillfället - köp ett bmx-frihjul, dremla järnet och gör en billig single speed!
Lycka till!
Jag måste nog också avråda från att investera för mycket på den ramen. Det är inget annat än vilken gubbcykel som helst, men med bockstyre istället för rakt styre.
Vill du veta lite mer om olika rör du läsa lite om en av flera stålrörsfabrikörer; Columbus rörsatser anno 1998: http://www.equusbicycle.com/bike/columb ... schart.htmFast samtidigt förstår jag inte vad som skiljer min ram från ngn annan ram i stål?
Dina rör är utanför den kartan, och jag lovar att du känner skillnad även på stål och stål. Detsamma gäller "formen", dvs geometrin. Några centimeter hit eller dit vad gäller hjulbas, styrrörsvinkel och gud och hans moster har stor betydelse när det kommer till kritan. Men det kan du ignorera för tillfället - köp ett bmx-frihjul, dremla järnet och gör en billig single speed!
Lycka till!
Tror din hoj e en 307 fashionline ca82-86. Har den rosfria fälgar?
Jag hade isåfall en likadan som jag bara satte dit SS drev på bak,tog bort den inre framklingan och rensade bort lås,stöd mm.
krängde på 622-28 däck och borrade upp skärmstagshålet på framgaffeln och flyttade då upp hjulet.
Blev ingen drömcykel men en kul cafèhoj för liten peng.
mvh/MarcAd
Jag hade isåfall en likadan som jag bara satte dit SS drev på bak,tog bort den inre framklingan och rensade bort lås,stöd mm.
krängde på 622-28 däck och borrade upp skärmstagshålet på framgaffeln och flyttade då upp hjulet.
Blev ingen drömcykel men en kul cafèhoj för liten peng.
mvh/MarcAd
Du gjorde vad???!!!MarcAd wrote:...borrade upp skärmstagshålet på framgaffeln och flyttade då upp hjulet.
Om du har gjort vad jag ser framför mej när jag läser din beskrivning: Cykla inte på den cykeln! Lägg upp en bild och bevisa att jag har fattat fel och det hela handlar om begreppsförvirring!
Alt: 1 Köp ett 700kr-bakhjul från lbs (reservdel till Nishiki) och smäll på cykeln, testa. gillar du det så köp nytt o dyrare. Och skit i allt annat. Du kommer ångra alla timmarna av svett och blod du la på Crescentramen isf.
Som sagt finns många biliga fixedgear-cyklar att köpa, bara att välja, fabriksny som beggad finns med utropspris på ca. 3500
Ps: Gillar ditt sätt att skriva skarpt!
Det här forumet behöver fler som är positiva och fler optimister än Chrobin.
Som sagt finns många biliga fixedgear-cyklar att köpa, bara att välja, fabriksny som beggad finns med utropspris på ca. 3500
Ps: Gillar ditt sätt att skriva skarpt!

Har man inget projekt har man inget liv 

Tack för alla bra svar!
Ja ni har fått mig att inse eller snarare lite på er gällande att min ram är kass i alla fall. Men den ser snygg ut i alla fall
Jag vet inte för mig är halva nöjet själva projektet. Köper jag en begagnad hoj så kommer det alltid kännas som jag kör en lånad om ni förstår. Och köper jag en ny billig fabriks fixie... så borde enligt mig den ramen inte heller vara att hurra för.. Jag har ju en fabriks gubbräser så.. ja i vilket fall som helst
1. Antingen köper jag ekrar o ekrar på ett fotbromsnav som jag har liggandes, målar om hojen i läckra färger ( mörkgrön, beige/vit parti på sadelstolpen/sköld styrstolpen.
Och cyklar runt på den i sommar och kommer antagligen vara nöjd, men alltid tänka och undra hur det skulle ha varit om jag gjorde den till en fixie istället.
2. Jag köper alienwheelset för typ 1400 blir det har jag kollat. Dom har drev o låsring på sig. Fälgband köper jag och sen flytter jag över nuvarande däck o slang så länge måste köper korgar också.
Målar om den i underbara färger
Cyklar runt i sommar, ramlar o svär. Blir galen av att jag måste trampa i nerförsbackarna. Går hem o gråter en skvätt o önskar att jag hade en normal cykel med fotbroms.
Hur som helst blir det ju bra... ja typ. Får se hur jag gör. Just nu lutar det åt alienbike hjulen. Inte så fasligt dyrt med 1400 kr. Men får se.
Just nu kör jag provisoriskt SS genom att dra kedjan över ett av dreven på kasetten. Går trögt som fan dock men har en rak kedjelinje.
Men tack för all hjälp o tips o råd. Det uppskattas. Återkommer när jag får tag i pengar o visar mitt färdiga projekt sen.. Hur de nu blir
Ja ni har fått mig att inse eller snarare lite på er gällande att min ram är kass i alla fall. Men den ser snygg ut i alla fall

Jag vet inte för mig är halva nöjet själva projektet. Köper jag en begagnad hoj så kommer det alltid kännas som jag kör en lånad om ni förstår. Och köper jag en ny billig fabriks fixie... så borde enligt mig den ramen inte heller vara att hurra för.. Jag har ju en fabriks gubbräser så.. ja i vilket fall som helst

1. Antingen köper jag ekrar o ekrar på ett fotbromsnav som jag har liggandes, målar om hojen i läckra färger ( mörkgrön, beige/vit parti på sadelstolpen/sköld styrstolpen.
Och cyklar runt på den i sommar och kommer antagligen vara nöjd, men alltid tänka och undra hur det skulle ha varit om jag gjorde den till en fixie istället.
2. Jag köper alienwheelset för typ 1400 blir det har jag kollat. Dom har drev o låsring på sig. Fälgband köper jag och sen flytter jag över nuvarande däck o slang så länge måste köper korgar också.
Målar om den i underbara färger

Hur som helst blir det ju bra... ja typ. Får se hur jag gör. Just nu lutar det åt alienbike hjulen. Inte så fasligt dyrt med 1400 kr. Men får se.
Just nu kör jag provisoriskt SS genom att dra kedjan över ett av dreven på kasetten. Går trögt som fan dock men har en rak kedjelinje.
Men tack för all hjälp o tips o råd. Det uppskattas. Återkommer när jag får tag i pengar o visar mitt färdiga projekt sen.. Hur de nu blir
Ja köp ett billigt fixie bakhjul och släng på ett par korgar sen är du i hamn.
Gillar du det så står du ändå där snart med en ram och letar delar på nätet.
Assoft med ett stöd och lås ju, jag hade lätt haft det kvar!
Lycka till!
/Fredde
Gillar du det så står du ändå där snart med en ram och letar delar på nätet.
Assoft med ett stöd och lås ju, jag hade lätt haft det kvar!
Lycka till!
/Fredde
Här e skärmstagshålet på gummans gaffel som skall borras och slipas till,men man har ju egna projekt som aldrig blir färdiga, poängen med denna "operation"är att gaffeln blir snyggare och förhållandet mellan ram/däck blir aningen tightare( jag vet-stavning? )Bompet wrote:Du gjorde vad???!!!MarcAd wrote:...borrade upp skärmstagshålet på framgaffeln och flyttade då upp hjulet.
Om du har gjort vad jag ser framför mej när jag läser din beskrivning: Cykla inte på den cykeln! Lägg upp en bild och bevisa att jag har fattat fel och det hela handlar om begreppsförvirring!

Ursäkta bildkvaliteten
PS. flip/flop hjulset
http://www.sjscycles.co.uk