Hjälp! Ska bygga ett hjul

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
radiodept

Hjälp! Ska bygga ett hjul

Post by radiodept » 13 Apr 2009 12:01

Hej!
Jag har ett Suzue "Pro Max-SB, 36h" nav och en H Plus Son "Formation Face, 36h" fälg, som jag tänkte bygga ihop till ett hjul ..och det här blir då mitt första hjulbygge. Och nu behöver jag lite hjälp med att räkna ut ekerlängden. Jag har varit inne på DT Swiss's ekerlängdskalkylator men är för dum för att förstå den..

Sen så har jag insett att jag kommer behöva olika längder på ekrarna pga av att jag måste bygga hjulet "offset". ..för min Colnago Master Olympics är något bredare än vad mina nav är, så jag har löst detta med brickor och "flyttat" lite på axeln.

Är detta något jag ska försöka ge mig på själv eller ska jag helt enkelt göra som jag alltid har gjort ..välja den enkla men dyrare vägen och lämna in hjulet till någon som kan? Eller är det någon som kan ge mig lite tips? Jag har viljan, envisheten och tillgång till riktställ och allt man behöver.. (:

torch

Post by torch » 13 Apr 2009 14:45

Nu var det ett år sen jag byggde mina hjul, men vill minnas att det DT-kalkylatorn vill veta (bland annat) är flänsdiametern vid ekelhålen ("pitch circle diameter" ser jag nu att det heter) samt avstånden från mitten av navet ut till vardera flänsen, vilket kan vara lite knepigt att mäta om det inte är symmetriskt. Gör såhär: Mät inbyggnadsmåttet på navet inkl. brickorna, dividera med 2 och få värdet X (ca 60mm eller vad det nu blir i ditt fall). Sedan mäter du på varje sida av navet från utkanten av navet in till "mitten" av respektive fläns, dessa två värden drar du bort från X och får då två värden (nåt i stil med 35 resp 40mm, vad vet jag) som du matar in vid "Flange distance" vänster resp höger.. det är väl så man gör?

Post Reply