Tappa kedjan idag.

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Blaezer

Tappa kedjan idag.

Post by Blaezer » 03 Jun 2011 00:09

Åkte relativt fort och skulle skidda lite för att sakta ner då kedjan plötsligt hoppa av. Beror det på att den var för dåligt spänd? Tycker den har varit tillräckligt spänd.

Sån tur va slutade det inte med katastrof. Blir nog till att skruva på en frambroms..

Jakelol

Re: Tappa kedjan idag.

Post by Jakelol » 03 Jun 2011 00:18

Kan ju var kedjelinjen eller att det är 3/32 kedja på 1/8 drev?
Fast det där har du säkert kollat?

Fixen

Post by Fixen » 04 Jun 2011 14:22

Läskigt värre. Kör 1/8 heavyduty kedja så ska du vara safe.

unk

Post by unk » 14 Jul 2011 08:08

Hej!

Detta hände mig på vägen till jobbet idag.
Vet ej heller anledningen till detta. Kedjan var riktigt spänd, kedjelinjen rak. Det var en 1/8 kedja (Schimano, Clas Olsson) på en 1/8drev (Schimano Dura Ace). Dock är jag osäker på framdrevet om det kan vara slitet eller annat?

Scenariot: Jag skulle ner för en backe och tänkte då testa "tvärnita", ramen och styret är ganska kort, så vikten hamnar långt bak för mig, dvs. jag har inte riktigt lärt mig skidda fullt ut. Jag drog bak fötterna hårt och snabbt och kände att det small till. Tappade kedjan och rände rakt upp i skogen. Nu är kedjan fortfarande så tajjt att jag inte kan få på den, så jag kommer få gå hem alt. köpa verktyg på clas olsson för att komma hemma. Surt värre. Ingen som jobbar i Kista som läser detta & kan höra av sig för hjälp? Behöver verktyg för att lossa bakdäcket.

Fråga: Hur kan man tappa kedjan?

NKDMS

Post by NKDMS » 14 Jul 2011 08:56

unk wrote:Hej!

Detta hände mig på vägen till jobbet idag.
Vet ej heller anledningen till detta. Kedjan var riktigt spänd, kedjelinjen rak. Det var en 1/8 kedja (Schimano, Clas Olsson) på en 1/8drev (Schimano Dura Ace). Dock är jag osäker på framdrevet om det kan vara slitet eller annat?

Scenariot: Jag skulle ner för en backe och tänkte då testa "tvärnita", ramen och styret är ganska kort, så vikten hamnar långt bak för mig, dvs. jag har inte riktigt lärt mig skidda fullt ut. Jag drog bak fötterna hårt och snabbt och kände att det small till. Tappade kedjan och rände rakt upp i skogen. Nu är kedjan fortfarande så tajjt att jag inte kan få på den, så jag kommer få gå hem alt. köpa verktyg på clas olsson för att komma hemma. Surt värre. Ingen som jobbar i Kista som läser detta & kan höra av sig för hjälp? Behöver verktyg för att lossa bakdäcket.

Fråga: Hur kan man tappa kedjan?
Låter läskigt,
Jag jobbar i Kista tills imorgon, har dock inga verktyg med mej, det ligger en cykelbutik vid kistamässan, du kanske kan låna där.
Kan ta med mej lite grejer imorgon, behöver du lossa bakdäcket eller bak hjulet?

Det finns säkert många skäl att kedjan hoppar, kedjelinje, kedjespänning, men också att man använder en framklinga som är avsedd för växlade cyklar, då sitter inte kedjen lika bra eftersom den är avsedd för att kedjan ska hoppa mellan klingorna.
FISTASTHLM

unk

Post by unk » 14 Jul 2011 09:18

Jag är ganska säker på att det är framklingan som är problemet, tror den var ganska sliten och i dålig aluminum, alt kanske inte passar egentligen min 1/8 bakdrev / kedja? Tidigare var cykeln en SS och den kedjan såg mycket smalare ut.

Kedjan var spänd, verkligen perfekt enligt mig, samtidigt som inte har så mycket referenser.

Jag gör så att jag testar med cykelbutiken efter jobbet, går det inte, tror nog att jag går hem den långa 1milen... Det är bak hjulet som behöver lossas för att få på kedjan igen.

Mycket tack för svar!

Vi får se om jag lyckas komma till Torsdagsrundan ikväll...

NKDMS

Post by NKDMS » 14 Jul 2011 09:45

unk wrote:Jag är ganska säker på att det är framklingan som är problemet, tror den var ganska sliten och i dålig aluminum, alt kanske inte passar egentligen min 1/8 bakdrev / kedja? Tidigare var cykeln en SS och den kedjan såg mycket smalare ut.

Kedjan var spänd, verkligen perfekt enligt mig, samtidigt som inte har så mycket referenser.

Jag gör så att jag testar med cykelbutiken efter jobbet, går det inte, tror nog att jag går hem den långa 1milen... Det är bak hjulet som behöver lossas för att få på kedjan igen.

Mycket tack för svar!

Vi får se om jag lyckas komma till Torsdagsrundan ikväll...
Om den hoppade av kan du säkert kränga på den igen utan att lossa bakhjulet (men risken att det lossnar igen är ju stor)

Haka på kedjan bak och lägg den på några kuggar fram, dra runt pedalen så kanske du får på den.
FISTASTHLM

unk

Post by unk » 14 Jul 2011 13:30

Nikudemus!: Mycket tack, jag fick till det med med din beskrivning. Utan verktyg.
Vad jag kan se rent visiuellt är att kuggarna inte går riktigt så djupt, så jag tror att "vecken" för klingan är för dåligt "obranta/vassa/djupa", så kedjan sitter ganska odjupt. Även är det glapp i bredden för klingan (framdevet).
Jag skrev just nu historiens sämsta sammanställning och förklaring på problemet.

Jag kommer till torsdagsrundan ikväll.

Otto

Post by Otto » 14 Jul 2011 13:56

En frambroms kanske inte är så dumt i dessa lägen.

ArvidSvensson

Post by ArvidSvensson » 14 Jul 2011 19:33

Otto wrote:En frambroms kanske inte är så dumt i dessa lägen.
Image

Otto

Post by Otto » 14 Jul 2011 20:08

ArvidSvensson wrote:
Image
Image

ArvidSvensson

Post by ArvidSvensson » 14 Jul 2011 20:24

Otto wrote:
ArvidSvensson wrote:
[img]präktig_Rickard[/img]
[img]ännu_präktigare_Rickard[/img]
Du vinner.

Post Reply